blog

Einde nabij voor Facebook-pagina’s?

Strategie 825

Facebook is al geruime tijd aan het experimenteren om de gebruikerservaring op het succesvolle platform te verbeteren. In Nederland telt Facebook zo’n 10,4 miljoen gebruikers van wie er 7,5 miljoen dagelijks op Facebook te vinden zijn. Ook de oudere doelgroep, die geregeld in de bakkerswinkel komt, is ruim vertegenwoordigd: 61 procent van de mensen tussen de 65 en 79 jaar heeft een profiel. Facebook is uitermate geschikt voor echte storytelling

Einde nabij voor Facebook-pagina’s?
Joep Gommans van Bakkerij Support.

In krantenkoppen was onlangs te lezen ‘Grote verandering op Facebook: sterke nadruk op vrienden en familie’.

Wat is er aan de hand? Facebook gaat vaker berichten van familie en vrienden tonen, en minder berichten van (bedrijfs)pagina’s. Dit heeft grote invloed op het bereik van jouw zakelijke berichten in de nabije toekomst. Om berichten toch succesvol te maken, is het erg belangrijk dat je zorgt voor een grote mate van betrokkenheid.

Het betrokkenheidscijfer komt momenteel nog tot stand door een optelling van het aantal likes, deelacties en opmerkingen. Ook dit gaat veranderen. Facebook gaat liken en delen minder belangrijk maken en in sommige gevallen zelfs afstraffen. Hiermee wil men deel/like/winacties, die door sommige mensen als hinderlijk worden gezien, uitbannen. Mijn ervaring is overigens dat de bakkersklant een winactie met lekkere producten vaak helemaal niet als vervelend ervaart, maar dat terzijde.

Wat heel belangrijk gaat worden op korte termijn is het aantal getypte reacties dat je weet te verzamelen. Een getypte reactie is voor Facebook namelijk een teken van échte interesse. Vraag in jouw berichten dus om de mening van mensen of verzin een leuke raadactie. Het kan daarnaast lonend zijn om bij sommige berichten een klein bedrag aan promotie toe te kennen. Denk aan een subtiel bedrag van bijvoorbeeld €5. Facebook beloont dit momenteel nog vrij riant; je zult zien dat door het toevoegen van een kleine promotie ook het organisch bereik zal stijgen.

Andere tips voor een succesvol Facebook-bericht: maak het persoonlijk, zorg voor mensen op foto’s en video’s (bakkers, verkoopmedewerkers, klanten), haak in op de actualiteit en breng je berichten met humor.

Het antwoord op de kop boven deze column is dus gelukkig: nee. Maar je zult wel nóg beter je best moeten doen.

Reageer op dit artikel