blog

Fabels en feiten

Strategie 181

Fabels en feiten

We leven in een boeiende wereld waarin sociale media een steeds belangrijkere rol gaan spelen in de informatievoorziening. Daardoor wordt kennis toegankelijker voor iedereen. Kennis democratiseert als het ware. Dat is een heel goede zaak.

Ook brood speelt hierin een rol. Brood is namelijk behoorlijk populair op sociale media. Er staan veel mooie artikelen over brood, broodbereiding, broodrecepten op internet.

Maar er is ook een keerzijde aan deze social media belangstelling over brood. Zelfbenoemde voedingsspecialisten kunnen hun eigen mening over brood op allerlei netwerken plaatsen. Zonder wetenschappelijk onderzoek spuien zij hun opvattingen en zorgen daardoor voor origineel fake news.

Juist door het feit dat er niet wetenschappelijk bewezen feiten maar meningen worden geponeerd, ontstaat verkeerde beeldvorming. Dat is kwalijk voor het product brood. Het leidt tot imagoschade.

Daarom is het voor bakkers van belang om in de communicatie op een juiste wijze gebruik te maken van de uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek. Op die manier kan tegenwicht geboden worden tegen de vuilspuiterij over brood door de zelfbenoemde voedingsspecialisten.

In dat kader heeft de NVB het initiatief opgepakt om voor haar leden in juni een workshop ‘voedselclaims’ te organiseren. Door deze workshop kunnen bakkerijen de vele positieve uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek op een nog betere manier naar de consument vertalen. Dat is nodig om fake news te bestrijden en brood op een juiste wijze voor het voetlicht van 17 miljoen Nederlanders te brengen. Daardoor zal twijfel worden weggenomen en kan de consumptie van brood toenemen. Dat is goed voor de bakkerijbranche en goed voor de gezondheid van de consumenten.

Reageer op dit artikel