artikel

Hoe en wanneer pas je de prijzen aan?

Strategie 261

De eerste pepernoten liggen alweer in de winkel. De planning voor de Sint-artikelen is doorgesproken met de bakkers, de winkelmedewerkers zijn ingelicht. En nu moet je je ook nog buigen over de vraag: wat ga ik met mijn prijzen doen?

Hoe en wanneer pas je de prijzen aan?

De zomervakantie ligt alweer achter ons. De avonden worden korter en nog even en het is al weer herfstvakantie. In de bakkerij en in de winkel staat de planning voor de decembermaand al vast. En nu buig je je over de vraag wat je met je prijzen gaat doen. Ga je ze nu al verhogen, of verhoog je richting de feestmaand? Of neem je alles in één keer mee in januari inclusief de
3 procent btw-stijging? Maar eerst kijken we nog even terug.

Over een periode van acht weken (juli en augustus) zien we een stevige daling van de omzet in juli -5,2 procent bij 5,8 procent minder transacties. Wel wordt er 6,3 procent meer gekocht en ligt de besteding een fractie hoger. De maand augustus is eveneens wat minder qua omzet (-1,7% procent). De besteding stijgt met 2,2 procent en de stuksprijs daalt met 1,8 procent.

Over de gemeten periode zien we dat grootbrood (omzetaandeel van 25,5%) een omzetdaling laat zien van 3,8 procent en dat het aantal transacties daalt met 5,1 procent. Gezien het warme weer is dat redelijk goed te verklaren.

We zien wel dat de besteding van grootbrood stijgt van €3,90 naar €3,95, maar de gemiddelde prijs per grootbroodtransactie gaat van €2,91 naar €2,80! Kleinbrood laat een daling zien van 2,4 procent bij 4 procent minder transacties. Ook hier daalt de gemiddelde transactiewaarde met gemiddeld 6 cent.

Terug naar de prijzen. De grondstofprijsontwikkelingen, maar ook de stijging van de loonkosten per 1 juni 2018 en de aankomende btw-verhoging zijn redenen voor een verder onderzoek. Een klein telefonisch rondje langs een aantal bakkers heeft mij er niet van overtuigd om duidelijk te krijgen wat de beste strategie is. Juist ook omdat kostprijs calculeren nog steeds een ondergeschoven kindje is. Daar waar de één maandelijks roulerend de prijzen aanpast, verhoogt de ander jaarlijks de prijzen met x-procent.

En is het na de zomervakantie de beste periode en dan in januari nog een keer? Zelfs dan hoor ik bakkers zeggen: ‘Dat kan ik niet uitleggen aan mijn klanten.’ En hoe zit het met de psychologische prijzen? Ga je die loslaten omdat de verschillen zo groot gaan worden? Heb je het effect al uitgerekend over je eigen assortiment?

Laten we een pakje kaasvlinders van €2,95 als voorbeeld nemen. Wanneer we die verhogen met 4 procent (1% grondstofkosten en 3% btw) dan wordt de prijs €3,07. Niet echt een aantrekkelijke prijs toch? Ik ben van mening, en vele consumenten met mij, dat er ergens een grens gaat komen als het gaat om de prijs. Wat nu als 1 op de 10 klanten afziet van de aankoop van dat pakje kaasvlinders. Heb je berekend wat voor effect dat heeft op je omzet en brutowinst? En in je productiviteit? En je omzetsnelheid?

Omdat het dit jaar toch wat complexer wordt, helpen we je graag. En dus vragen we jou deel te nemen aan een enquête die je terug kunt vinden op Bakkersonderzoek.nl/btw of op de site van Bakkerswereld.nl. We houden een brede peiling onder alle bakkers in Nederland. De resultaten spiegelen we aan de meningen van professionals, zodat we jou van advies kunnen voorzien. Gratis. Dat dan weer wel. Doe je mee?

Reageer op dit artikel