artikel

Besteding stijgt met 2,3 procent

Strategie 122

De gemiddelde besteding in de bakkerswinkel stijgt. Over de eerste 23 weken van dit jaar blijkt uit de BakkerijMonitor dat de totale omzet 0,3 procent lager ligt dan in dezelfde periode vorig jaar. We kunnen dus de vlag uithangen over een hogere gemiddelde besteding, maar helaas staan er ook seinen op oranje en sommige zelfs op rood.

Besteding stijgt met 2,3 procent
Foto: Shutterstock

Niet elke vestiging is over één kam te scheren. En dus is het verstandig dat we, op basis van alle beschikbare data, een goede analyse maken. Zo blijkt dat de gemiddelde besteding, op basis van omzetklasse, behoorlijk kan schommelen.

Winkels tussen de 7.501 en 10.000 zien de besteding stijgen met 1,5 procent, terwijl grotere vestigingen (> €12.501) een stijging realiseren van 3,5 procent. Daarnaast is het opvallend dat, voor vestigingen tussen de €5.001 en €7.500 het aantal artikelen dat wordt verkocht maar 0,8% procent hoger is dan dezelfde periode vorig jaar.

Forse verschillen

Ook in de tweede kolom ‘klanten’ zijn de verschillen fors. Bij vestigingen met een omzet tot €5.000 worden er 6 procent minder transacties geregistreerd, terwijl bij vestigingen tussen de €5.001 en €7.500 er 1 procent minder transacties zijn. De vestigingen met een omzet van > €12.501 laten een totale omzetplus zien van 0,7 procent.

Als we alle deelnemende vestigingen op een rijtje zetten, dan zien we een paar opvallende ontwikkelingen (zie onderstaande tabel).

Negatieve omzetindex

Bij meer dan de helft (56 procent) zien we dat er een negatieve omzetindex is ten opzichte van vorig jaar. Bij 82 procent zien we dat er een hogere gemiddelde besteding is gerealiseerd. Het tasje van de consument wordt een klein beetje voller, als we zien dat bij 72 procent er meer artikelen in het tasje gaan.

Op basis van de bestaande transacties mogen we de conclusie trekken dat er iets meer volume wordt afgezet.

Kijken we naar de gemiddelde Item Waarde dan zien we dat deze bijna 44 procent gestegen is. Deels wordt deze hogere gemiddelde besteding veroorzaakt door prijsstijgingen, maar voor een ander belangrijk deel door een iets royaler gevuld tasje of (in de mix) duurdere/luxere producten.

Uiteraard is het ook mogelijk om nog een stapje verder te gaan op omzetklasseniveau. Het valt op dat bij 37 procent van de vestigingen met een omzet tussen de €10.001 en €12.500 meer transacties worden gemeten. Binnen de omzetklasse tussen €5001 en €7500 zien we dat maar bij 14,9 procent van de deelnemers meer klanten zijn.

Conclusies

• De grootste uitdaging voor ambachtelijke bakkers is en blijft een toename van het aantal transacties. Waar woont mijn klant? Wie is mijn klant? Wat besteedt hij? Hoe kom ik aan nieuwe klanten?
• De gemiddelde besteding stijgt met 2,3 procent, maar binnen de omzetklassen is de variatie groot. Bij 82 procent zien we een hogere besteding, voornamelijk door prijsstijgingen.
• Er worden bij bestaande transacties iets meer artikelen verkocht, maar de gemiddelde itemwaarde blijft met €3,15 op het niveau van vorig jaar (iets hogere afzet bij gelijkblijvende prijzen).

BakkerijMonitor

Bovenstaande gegevens maken onderdeel uit van een uitgebreidere analyse over de eerste 23 weken van het jaar 2018 (t/m mei).

Dit rapport wordt onder de deelnemers van de BakkerijMonitor gratis verspreid.

Overige geïnteresseerden kunnen dit rapport opvragen via bakkerijmonitor@bricc.nl.

 

Reageer op dit artikel