artikel

Minder transacties in Paasweek, maar hogere omzet

Strategie

Ondernemende bakkers die wekelijks meedoen aan de BakkerijMonitor, hebben hun omzet in de Paasweek (week 13) ten opzichte van de Paasweek in 2017 (week 15) zien toenemen met gemiddeld 1,7 procent. Dat blijkt uit de BakkerijMonitor waaraan momenteel ruim 350 vestigingen deelnemen. Deze omzetstijging ging echter wel gepaard met 3 procent minder transacties, maar met een fors hogere gemiddelde besteding.

Minder transacties in Paasweek, maar hogere omzet
Foto: Shutterstock

De klanten die geweest zijn, hebben iets minder artikelen meegenomen (-0,6 procent) en deze lagen qua gemiddelde itemwaarde fors hoger (+5,4 procent). Lag de gemiddelde itemwaarde in 2017 nog op €3,40, dan zien we nu dat deze gestegen is naar €3,58. Paasgerelateerde artikelen (chocolade, tulbanden, staven, stollen) laten een stijging zien van 2,1 procent meer omzet bij 3,1 procent minder transacties. Gemiddeld genomen wordt 1 procent minder verkocht, maar is de gemiddelde besteding wel gestegen met 5,4 procent.

Vrijdag en zaterdag

Het vermoeden dat klanten paasartikelen kopen tegen het weekeinde aan, is logisch. Uit onderzoek nu blijkt dat maar liefst 83 procent van de totale paasgerelateerde omzet in week 13 is gekocht op donderdag, vrijdag en zaterdag. Daarbij springen de vrijdag en zaterdag eruit als topdagen. Juist op die momenten zul je moeten klaarstaan en het moeten doen. Op de vrijdag ligt de gemiddelde besteding bijna €1 hoger en klimt die van €8,00 in 2017 naar €8,96 in 2018. Op de zaterdag is de stijging minder spectaculair en gaat de besteding van €7,85 naar €8,40. De gemiddelde stuksprijs van de paasartikelen stijgt van €6,83 naar €7,27. Hieruit blijkt dat klanten redelijke bedragen overhebben voor lekkernijen tijdens Pasen.

Cumulatief (tot en met week 12) staan we nu op een bescheiden omzetplus van 0,2 procent en een daling van het aantal transacties van 2,6 procent. Bewust wordt ervoor gekozen de vroege Paasweek niet mee te nemen in deze cumulatieve berekening. We weten dat, wanneer jij dit artikel leest, week 15 ook voorbij is. De deelnemers hebben inmiddels alweer de meest recente cijfers ontvangen.

Meten is weten

Op basis van de cijfers uit de BakkerijMonitor worden de huidige deelnemers getriggerd nog meer met de cijfers te gaan sturen in plaats van te turen. Door beschikbare data uit de bestaande software te ontsluiten en vooral te vergelijken met de benchmarkgroep, ontstaat informatie die je nodig hebt om je bedrijfsbeleid op aan te passen. Je ziet dat er een duidelijke kentering komt en dat het delen van gegevens met het personeel meer gaat opleveren dan de ‘angst’ van het delen zelf. Medewerkers verantwoordelijk maken, niet alleen trainen, maar vooral coachen op de winkelvloer, kan een significante impuls geven aan de gemiddelde besteding en het aantal verkochte artikelen.

Reageer op dit artikel