artikel

‘Prijzen worden goed in de gaten gehouden’

Strategie 262

Uit een peiling onder deelnemers aan de BakkerijMonitor blijkt dat velen van hen bezig zijn met de prijs die zij voor hun producten vragen. Aanpassing van de prijzen moet met beleid gebeuren, want er liggen gevaren op de loer.

‘Prijzen worden goed in de gaten gehouden’
Foto: Shutterstock

Er wordt veel geroepen en geschreven over de stijgende prijzen binnen de bakkerijsector. En om nu eens de ondernemers zelf aan het woord te laten, hebben we een peiling uitgezet in de afgelopen weken. Deze peiling is uitgevoerd onder de deelnemers aan de BakkerijMonitor en via de Facebookpagina MKBbakkerij2020.

Ondanks het feit dat de stelling ‘Ik houd (grondstof)prijzen goed in de gaten, en pas regelmatig de prijs aan’ heeft ‘gewonnen’ met 34 procent van de stemmen, zijn er ook bakkers die een eventuele prijsverhoging in het nieuwe jaar gaan (her)overwegen (26 procent). Bij 21 procent van de ondervraagden wordt een prijsstijging doorgevoerd over alle artikelen, terwijl 15 procent dat alleen doet voor artikelen waar roomboter en slagroom in zit.

Over het algemeen een heldere uitslag. Het is goed om te zien dat jullie ermee bezig zijn. Is het niet direct aanpassen, of een algehele prijsstijging, de prijzen worden goed in de gaten gehouden. En gezien de drukke weken die eraan zitten te komen is het ook logisch om er in januari 2018 goed werk van te maken.

Grote gevaren

Eén van de grote gevaren is echter dat ‘we’ als een kip zonder kop de prijzen in één keer gaan aanpassen. Uiteraard zonder er goed over nagedacht te hebben. Laat ik een voorbeeld uit de praktijk nemen en ik hoop dat het ook u tot denken gaat aanzetten. Het gevaar is namelijk dat we voor specifieke artikelen boven een psychologische grens gaan zitten. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de psychologische prijspunten bij consumenten minder van belang zijn. En dat is niet alleen in de fysieke winkel het geval (Nike schoenen voor €53,50), maar ook bij Bol.com, waar je boeken kunt kopen voor €21. Maar voor veel producten bij de bakker ben ik van mening dat het psychologische prijseffect nog wel degelijk een belangrijke rol kan innemen.

Koekjes

Bakker A besluit de prijzen van het hele assortiment te verhogen met 3 procent. Inmiddels zijn we wel gewend dat brood verkocht wordt voor €2,21 of een wit bolletje voor €0,46. Maar geldt dat voor alle artikelen? Ook de prijs van de roomboteramandelkoekjes van €3,95 wordt verhoogd met 3 procent. De nieuwe verkoopprijs komt daarmee uit op €4,07. Per definitie niet echt een commercieel aantrekkelijke prijs toch? We kunnen het artikel op €4,10 zetten, maar zelfs dat klinkt minder aantrekkelijk. In de discussie met deze bakker heb ik hem uitgelegd dat het niet alleen gaat om de omzet, maar vooral ook om de afzet. Verkocht je normaal tien pakjes per week tegen €3,95, dan was de opbrengst €39,50. Maar stel nu dat er één klant is die (omwille van deze prijs) besluit om niet te kopen, dan daalt je omzet met ruim 8 procent (9 maal €4,07 in plaats van 10 maal €3,95). We hebben in dit geval te maken met de prijselasticiteit van een product.

Structuur

Ja maar… waar moet ik dan beginnen? En wat verhoog ik wel en wat niet? Die vraag zal veel bakkers (vooral na de drukke decembermaand) bezighouden. Het is dan ook verstandig dat je eerst structuur gaat aanbrengen in je assortiment. Wat zijn de hardlopers, wat zijn de ‘bleeders’, hoe zit het met de retouren en waar kan ik wel of niet gaan verhogen. Prijs jezelf niet de markt uit! Kijk naar de sterke en minder sterke producten in je assortiment. Saneer en (her)waardeer! En kijk vooral naar de klant. Hij of zij bepaalt nog steeds de prijs van jouw artikelen. Door te kopen, of door weg te blijven. Maak dat vooral inzichtelijk.

Ik wens je, zowel zakelijk als privé, een bijzonder succesvol jaar toe!

Reageer op dit artikel