Barry Callebaut
Zo werf en behoud je de nieuwe generatie bakkerijmedewerkers
Waarom willen jonge mensen in de bakkerij werken? En wat zorgt ervoor dat zij bij jou blijven werken en niet op zoek gaan naar een andere baan?
Waarom willen jonge mensen in de bakkerij werken? En wat zorgt ervoor dat zij bij jou blijven werken en niet op zoek gaan naar een andere baan?
De Vakschool Wageningen mag terugkeren in haar vertrouwde vorm, als het aan werkgevers in de bakkerijsector ligt. Een utopie? Wellicht, maar herstel van een stevige niveau-4-opleiding is een behoefte die leeft. Het wordt gevoeld als één van de oplossingen voor de huidige personeelsproblematiek.
Boulanger in spé, Hesli Redder, heeft een visie op ambacht en authenticiteit. Brood bestaat uit water, bloem en gist of desemculturen. 'Het is niet zomaar een product', stelt Hesli. Brood leeft en je moet ermee leren omgaan. Hij vertelt aan Bakkerswereld over de kneepjes van het vak die hij leert tijdens zijn opleiding, in zowel het noorden als het zuiden van Nederland.
De arbeidsmarkt verandert snel en bakkers merken dat elke dag. De vraag naar goed opgeleid personeel groeit, maar het is steeds moeilijker om geschikt talent te vinden en te behouden. Toch is er hoop. Met de juiste aanpak kun je jonge mensen enthousiast maken voor het bakkersvak.
Een tijdje geleden zei mijn moeder: 'Ik zou zo graag het gezicht van Isla (mijn dochter) op het meisje met de parel gefotoshopt hebben als schilderij'. Dus ik dacht gelijk: oh, dat kan zo met een AI-tool in Canva.
Zonder medewerkers draait de oven niet, blijven de broden ongebakken, en staat de toonbank leeg, worden jouw klanten niet verwend. Het vinden van nieuwe mensen lijkt soms een onmogelijke missie. Maar laten we eens kijken naar een bron die vaak over het hoofd wordt gezien: jullie eigen medewerkers.
Stichting Bakkracht is een campagne gestart om jongeren via een bijbaan enthousiast te maken voor werk in de bakkerij. Op sociale media en op de website Wereld van de Bakkerij vinden jongeren info over de mogelijkheden naast school of studie.
Bij Hellema, product van koekjes en tussendoortjes, zijn dit jaar 17 personeelsleden 40 jaar in dienst. Het geheim achter deze jarenlange loyaliteit? 'Niet een dag is hetzelfde, elke dag biedt nieuwe uitdagingen', aldus directeur Hille Hellema.
Personeel. Het is eigenlijk een woord dat niet meer bij deze tijd past. Vrij onpersoonlijk, top-down ook. Behalve dan misschien de keren dat horecamedewerkers PERSONEEL! roepen om zich een baan door de mensenmassa te worstelen om de keuken of de bar te bereiken. 'Crew' klinkt alweer vriendelijker. Net als het woord 'team'. Die woorden stralen het gemeenschappelijke uit, dat wat je samen doet.
Genoeg personeel vinden én houden is een uitdaging waarmee bijna iedere bakker worstelt. Bakkerij Floor van Lieshout slaagt er behoorlijk goed in om zijn personeelsbestand in de bakkerij en in de bijna twintig winkels op peil te houden, maar dat gaat niet vanzelf. Wat is zijn geheim?