Pijpers Brood en Banket maakt heel bewuste afwegingen en keuzes bij de inkoop van grondstoffen, vertelt Ireen Pijpers. Foto's: Bert Jansen

Bakkerij Pijpers: 'Het zijn pittige tijden wat de inkoop van grondstoffen betreft'

Consumenten die kiezen voor producten van de ambachtelijke bakker willen het beste van het beste, zo is de overtuiging van Ireen en Patrick Pijpers. Om die reden is kwaliteit voor hen dé doorslaggevende factor bij de inkoop van grondstoffen.

Foto: Shutterstock

Grondstoffen: wat moet jij als bakker weten?

Meel, suiker, boter, eieren, cacao en zaden zijn je dagelijkse ingrediënten in de bakkerij. Maar wat gebeurt er eigenlijk allemaal voordat deze grondstoffen bij jou op de plank staan? Wat bepaalt de prijs van die zak bloem of de roomboter die jij nodig hebt om jouw klanten tevreden te stellen?

Foto: Archief Bakkerswereld

Energie besparen: handige tips om ermee aan de slag te gaan

Energie besparen of opwekken, veel ondernemers in de bakkerijsector zijn ermee bezig. Maar eerlijk is eerlijk: het onderwerp energieverbruik is vaak iets dat er 'even' bij komt. Een Energiecoach biedt uitkomst. Yoris Mac-Kenzie en Reinder Feenstra van de gemeente Leeuwarden geven handige tips.

Beeld: Shutterstock

Benchmarkt-tool: 'Vergelijk je prestaties met die van andere bakkerijen'

De NBOV is haar site aan het vernieuwen. Met als resultaat een nieuwe frisse stijl. Maar niet alleen het design is nieuw. Ook biedt de site een aantal nieuwe functionaliteiten zoals een benchmarktool: een handig middel om je gegevens en prestaties te vergelijken met andere organisaties.

Stel bij de samenstelling van het assortiment de omzetmakers voorop.
Foto: Roel Dijkstra Fotografie

Het jaar 2024: werk aan de winkel en accepteren dat je niet alles (zelf) kunt bakken

Als we puur naar omzetgroei kijken dan hebben de ambachtelijke bakkers in 2023 een prima jaar gedraaid. Maar schijn bedriegt, zegt Rabo-expert Sebastiaan Schreijen. Hoop is er wel, omdat consumenten wennen aan hogere prijzen. Zijn 'winstwaarschuwing': ambachtelijke bakkers zullen moeten accepteren dat ze niet meer alles voor iedereen kunnen bakken.

Foto: Shutterstock

GfK-cijfers 2023: economie stabiliseert, trendy publiek en assortimentskeuze bieden kansen

Een aantrekkende economie, koopkracht en consumentenvertrouwen. Maar ook: stijgende broodprijzen en nog steeds grote druk op broodvolumes en omzet. De GfK-cijfers over 2023 zijn bekend en inzetbaar voor de strategie voor de komende periode. Nieuw in het onderzoek zijn de banket- en gebakcijfers.

Foto: Shutterstock

Wat als de maand te lang duurt? Financieel welzijn van je medewerkers

Financiële zorgen veroorzaken veel stress die weerslag op het werk kunnen hebben. Bart Nieuwstraten is projectleider bij de Nationale Coalitie Financiële Gezondheid en werkzaam in het duurzaamheidsteam van ING. Zijn aandachtsgebied is financiële gezondheid. Hij vertelt dat het belangrijk is om op tijd hulp te zoeken als mensen de eindjes niet meer aan elkaar kunnen knopen. Ook de werkgever kan helpen.

Foto: ANP

Brandbrief: NBOV roept 1e en 2e Kamer op werkgeverslasten te verlagen

De politiek moet nu echt de werkgeverslasten verlagen. Dat schrijft de NBOV in een brandbrief aan de Eerste en Tweede Kamer. De NBOV trekt daarin gezamenlijk op met ander brancheorganisaties en MKB-Nederland.

Foto: Shutterstock

Paaseitjes dit jaar duurder vanwege hoge suiker- en cacaoprijzen

(Update) Paaseitjes en andere chocoladeproducten die nu in de schappen liggen, zijn duurder geworden. Economen van ABN Amro, RaboResearch en ING verwachten dat de prijzen van suiker voorlopig hoog blijven en die van cacao verder stijgen.

De vraag is: halen medewerkers voldoende plezier uit hun werk, zoals hier bij Bakker Van Maanen. 
Foto: Van Maanen

Hoe blijf je aantrekkelijk als werkgever? 6 tips om je vooruit te helpen

Staan het verlangen om op de lange termijn aantrekkelijk te blijven als werkgever en het korte-termijn-resultaat van de onderneming haaks op elkaar? Het is een vraag die bakkers zich zonder twijfel stellen na het rondkomen van de nieuwe cao voor het ambachtelijke bakkersbedrijf. Hoe pak je dat aan? Met 6 tips.