Op 10 juni zag ik op Facebook een bericht dat ik niet had willen lezen: Greetje en Els Gutter hebben het faillissement aangevraagd van hun prachtige familiebedrijf. BAM! Dat hakt erin. Dat komt binnen. En ik weet zeker, niet alleen bij mij.
Op 10 juni zag ik op Facebook een bericht dat ik niet had willen lezen: Greetje en Els Gutter hebben het faillissement aangevraagd van hun prachtige familiebedrijf. BAM! Dat hakt erin. Dat komt binnen. En ik weet zeker, niet alleen bij mij.
Natuurlijk, corona heeft de afgelopen anderhalf jaar de wereld op z'n kop gezet. Maar - zoals Bakkerswereld eerder al meldde - in de pandemie is de consumptie van ambachtelijk brood in de huiselijke kring toegenomen.
In een ingezonden stuk aan Bakkerswereld vertelt Greetje Geerligs-Schuurmans van Bakkerij Schuurmans in Leeuwarden welke impact de corona-crisis op haar leven heeft. 'De wereld staat op z'n kop. Ons eigen kikkerlandje nu zo'n vier weken. Wat is er veel gebeurd. En wat is er al veel geschreven. Dat is ook logisch, want iedereen beleeft het op z'n eigen manier. Is er nog iets wat niet gezegd is? Natuurlijk is dat zo, ook ik worstel met mijn eigen problemen.'
Aanvankelijk leek het niet veel te worden dit jaar qua weer. Het voorjaar was vooral koud en nat. Uiteindelijk duurde het echte voorjaar nauwelijks meer dan een paar zonnige en fleurige dagen. Dat was goed, want toen de zomer eenmaal inzette, werd het een goede Hollandse zomer.
De regering heeft haar plannen voor komend jaar ontvouwd. In de Troonrede werden de maatregelen bekendgemaakt die in 2014 moeten gaan leiden tot de gewenste zes miljard euro aan bezuinigingen. Voor de voedingsmiddelenindustrie was het geen mooi plaatje.
De schoolvakanties lopen bijna weer tegen hun einde, gezinnen pakken de draad weer op. Het croissantje maakt weer plaats voor de bruine boterham en de inkopen verplaatsen zich weer meer naar het weekend.
Vijf uur. Dat was het vroege tijdstip waarop mijn wekker me wakker maakte in de week van het Nationaal Schoolontbijt. Niet erg, want we hadden wat om naar uit te kijken!
De Haagse bakker Victor Driessen heeft één motto: 'Iedereen in Den Haag moet blij worden van mijn brood'. Met die gedachte heeft hij, om zijn bloeiende bedrijf verder te laten groeien, op zaterdag 6 juli officieel zijn zesde filiaal in Den Haag geopend.
De titel van deze column lijkt een gemeenplaats. Maar dat is zeker niet het geval. Retail in Nederland is op dit moment veel te gefocused op prijs als belangrijkste wapen in de onderlinge concurrentiestrijd.
Vorige week bracht ik bezoeken aan Dusseldorf, Oberhausen en Tönisberg. Zou dit de toekomst van de Nederlandse bakkerij zijn? Ik zag bij de oosterburen een ontwikkeling van groot, groter, grootst tegenover kleinschalig (maar wel groot in volume). Het bezoek aan bakkerij Hinkel in Dusseldorf was erg indrukwekkend. Twee winkels, veel handarbeid, geen kleinbroodstraat, geen modern kassasysteem maar wel 5 miljoen omzet met een duidelijke visie. En alles dagvers!