nieuws

Consument koopt meer duurzame broodproducten

Nieuws

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit aan voedsel dat voorzien is van een keurmerk. Er is groei te zien in de categorie Brood, granen, koek en gebak.

Consument koopt meer duurzame broodproducten

In 2018 kochten huishoudens voor 4,9 miljard euro aan dier- en milieuvriendelijk geproduceerd voedsel, een stijging van 7 procent. Het marktaandeel duurzaam voedsel ligt op 11 procent. Dat staat in de Monitor Duurzaam Voedsel 2018 van Wageningen Economic Research in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, die minister Schouten gisteren naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Groei

In 2018 lieten alle productgroepen binnen duurzaam voedsel – behalve Vlees en vleeswaren – per saldo een groei zien. De groei in de categorie Brood, granen, koek en gebak heeft onder andere te maken met de verbreding van het aanbod in (ontbijt-)granen met een duurzaamheidskeurmerk. Koffie en thee (+€ 105 mln.), houdbare producten (+€ 59 mln.) en vis (+€ 46 mln.) waren de productgroepen met de grootste absolute stijging van 2017 naar 2018.

Vlees en vleeswaren

Vlees en vleeswaren (€ 1.404 mln., -1% groei ten opzichte van 2017), Koffie en thee (€ 1.038 mln., 11% groei) en Houdbare producten, samengestelde maaltijden en overig (€ 676 mln., 10% groei) waren productgroepen met het grootste aandeel in bestedingen van consumenten aan duurzaam voedsel in 2018. Eieren was de productgroep met de grootste relatieve stijging in omzet voor duurzaam voedsel in 2018 (25%). Dit heeft te maken met een herstel in aanbod van Eieren met een duurzaamheidskeurmerk na de fipronilaffaire en de ophokplicht in het voorgaande jaar.

Speciaalzaken

De bestedingen aan duurzaam voedsel in supermarkten zijn tussen 2017 en 2018 met 9 procent gestegen naar 3.294 mln. euro; in speciaalzaken voor duurzame voeding zijn deze bestedingen gedaald en komen uit op 322 mln. euro. In de foodservice zijn de bestedingen aan duurzaam voedsel in dezelfde periode met 3 procent gestegen naar 1.247 mln. euro.

Lees ook: Brood, bier en duurzaam ondernemen

Reageer op dit artikel