nieuws

Personeelstekort oplossen met creativiteit, samenwerking en Coolblue-effect

Nieuws

Personeelstekort oplossen met creativiteit, samenwerking en Coolblue-effect
Hanno Spanninga (links) in gesprek met Jaap van der Veer, Wim Kannegieter en Allard Jacobs.

Het probleem is niet nieuw, eens in de zoveel jaren steekt het de kop op: personeelstekorten in het ambacht en in de industrie. De oplossing is niet eenduidig, maar er is wel iets te doen: enthousiasme uitstralen, bedrijfsleven en onderwijs intensief laten samenwerken om (potentiële) medewerkers te binden en het zogenoemde Coolblue-effect.

Dat bleek donderdag 12 september in Gorinchem tijdens de bijeenkomst ‘Personeelstekort in de MKB-bakkerij’. Gebrek aan (kwalitatief goedgeschoold) personeel noopte het Genootschap voor de Bakkerij dit mini-congres in te lassen. Ruim zestig afgevaardigden uit de bakkerij kwamen in de Evenementenhal Gorinchem bijeen om over de problemen te praten. En vooral om tot oplossingen te komen. Van de aanwezigen bleek een kwart uit de bakkerij te komen; de andere aanwezigen werken in de toeleveringsindustrie en dienstverlening.

Beko Advies presenteerde de werkloosheidscijfers.

Beko Advies presenteerde de werkloosheidscijfers.

Concurrentie andere sectoren

De bakkerij is niet de enige sector die kampt met personeelsproblemen, zij moet concurreren met tal van andere bedrijven die mensen zoeken. Dat maakt de situatie op dit moment zo nijpend. Bakkers in het midden- en kleinbedrijf vrezen dat als er niets gebeurt, zij hun winkels moeten sluiten doordat de bevoorrading door tijdgebrek stokt. Ook onverkoopbaarheid van de bedrijven wordt gevreesd.

Jaap van der Veer, bakker in Barneveld en Ede, noemt het vijf over twaalf. Hij heeft inmiddels een zzp’er gevonden die hem komt helpen bij het vervangen van twee vaste krachten die langere tijd uit de running zijn; zijn vrouw Aukje is inmiddels een aantal dagen in de week als banketbakker aan het werk.

Op maandag dicht

Bakkersechtpaar Allard en Maureen Jacobs uit Drunen heeft een andere oplossing bedacht voor zijn personeelsproblematiek. Een oudere medewerker komt wel werken, maar kan dit door reuma eigenlijk steeds minder makkelijk. Jacobs heeft ervoor gekozen de winkels op maandagen te sluiten. ‘Op die manier hebben we rust teruggebracht in het bedrijf.’

‘We moeten er wel iets op inleveren, ik weet nog niet precies hoe het er onder aan de streep uitziet aan het eind van het jaar, maar zo hebben we tijd en rust gekocht. Aanvankelijk vonden de medewerkers het moeilijk om te wennen aan een andere vrije dag, maar inmiddels zijn ze er blij mee. Zo bind je mensen ook aan je.’

FIA als eigen kweekvijver

Die verbindende factor blijkt belangrijk. Samen met het vooruitzicht van een tekort aan goed geschoold personeel, was het voor Royal Steensma reden om in Vlaardingen intensief samen te werken met de food-opleidingen daar en het FIA op te zetten: the Food Innovation Academy, op mbo- en hbo-niveau.  Bedrijfsleven en onderwijs werken er nauw samen, ook met de lokale, regionale en landelijke overheid. Onder meer Friesland Campina en Dossche Mills doen mee.

‘Groepen 7 en 8 van scholen in de regio worden uitgenodigd om er te komen kijken en mee te draaien, zodat ze weten wat werken in de foodsector betekent’, legt Hilco Wagenaar van Royal Steensma uit. ‘We laten zien wat ze staat te wachten, hoe leuk het is om in deze sector te werken. Het enthousiasme waarmee alle partijen dit project dragen, maakt dat je zorgt voor binding en verbinding’, stelt Wagenaar.

FIA wil ook verbinding zoeken met andere opleidingsinitiatieven, zoals het World Food Center in Ede. Specifiek op de bakkerij gericht werkt Royal Steensma in Noord-Nederland aan het Bakery Sweets Center: eveneens een samenwerkingsverbanden tussen bedrijfsleven en in dit geval het bakkerij-onderwijs. Op deze manier bouwt Royal Steensma eigen kweekvijvers.

Het Coolblue-effect

Een belangrijke kwestie is ook het imago dat de bakkerij heeft bij scholieren, studenten, personeel, consumenten. Hoe lukt het de bakkerij om het Coolblue-effect te krijgen, was een vraag van een van de aanwezige ondernemers in de zaal. Daarmee bedoelt ze dat de Coolblue-medewerkers nog altijd gewoon het witgoed drie verdiepingen hoog slepen, maar dat het imago van een Coolblue-medewerker wel behoorlijk is ge-upgraded dankzij de uitstraling van het bedrijf. Kortom: trots zijn op het bedrijf en de sector waarvoor je werkzaam bent.

ZZP’er aantrekken voor HRM

Andere oplossingen die genoemd worden – het congres is nog niet beëindigd – voor bijvoorbeeld timemanagement en personeelsbegeleiding, is het aantrekken van een zzp-HR-manager voor een dag in de week. ‘Dat werkt bij ons heel goed’, vertelde onderneemster Mascha van Mourik, eigenaar van Het Bankethuis . Tijd is namelijk ook een groot probleem voor ondernemers, zo blijkt. Samenwerken met collega’s op productniveau werpt eveneens vruchten af. In het industriële veld proberen grootbedrijven technisch geschoolden uit andere sectoren aan te trekken om de productielijnen in de bakkerij te bedienen.

Ook de inzet van meer mechanische middelen en robotisering worden genoemd als manieren om het arbeidstekort (deels) op te vangen

 

 

 

Reageer op dit artikel