nieuws

Daling biologische broodverkoop in supermarkten

Nieuws

Er wordt minder biologisch brood en banket in de supermarkt gekocht. Het tempo waarmee de verkopen van biologische levensmiddelen in supermarkten groeien versnelt evenwel.

Daling biologische broodverkoop in supermarkten

Dat blijkt uit het deze week verschenen Bionext trendrapport 2018 dat onder meer is gebaseerd op cijfers van IRI. In 2018 groeide de omzet in bio met 8,2 procent, een jaar eerder was dat 6 procent. Biologische voeding wordt voornamelijk via supermarkten (5.622 winkels), biologische speciaalzaken (413 winkels), andere speciaalzaken zoals slager, bakker, groenteboer, slijterij (11.500 winkels), ambulante handel, directe verkoop bij de boer en online omgezet.

Brood

Op productniveau behoren biologische eieren (+16%) en agf (+12%) in de supermarkten tot de snelste groeiers en halen respectievelijk een omzet van €173 miljoen en €50 miljoen. Biologisch vlees en vleesvervangers groeiden met 9 procent tot een omzet van €141 miljoen. Opmerkelijk is ook de aanhoudende groei in de verkopen van biologische babyvoeding, hoewel die ook wel iets afzwakt. De verkopen stegen van €21,8 naar €25,7 miljoen, een groei met 19 procent waar die een jaar eerder nog 23 procent bedroeg. Slechts één productgroep laat krimp zien. De verkopen van biologische brood en banket namen af met maar liefst 27 procent, veel harder dan de afname van de totale broodverkopen met 11 procent.

Supers belangrijkste verkoopkanaal voor bio

Supermarkten zijn met meer dan de helft (51,4%) van de totale omzet het belangrijkste kanaal voor de verkoop van biologische levensmiddelen. Dat aandeel nam wel iets af, vorig jaar was het 51,6 procent. Dat afnemend aandeel wordt veroorzaakt door de sterk stijgende verkopen van biologische producten in foodservice, die stegen met 15 procent van €305 miljoen in 2017 naar €350,8 miljoen in 2018.

Agf motor

De omzet van biologische levensmiddelen in supermarkten groeide afgelopen jaar tot €843 miljoen, in 2017 was dat €779 miljoen. De groei  met 8,2 procent is een versnelling ten opzichte van een jaar eerder toen de bio-verkopen met 6 procent toenamen. Biologische agf en eieren zijn de motor achter de omzetgroei.

Lees ook: Nederlanders eten meer brood

Reageer op dit artikel