nieuws

Bakeplus: eenvoud voor de bakker, luxe voor de consument

Nieuws

Bakeplus hield maandagmiddag 16 september in Haaften Open Huis voor ruim driehonderd bezoekende bakkers die klant zijn van de leverancier. Doel van de dag was bakkers kennis te laten maken met het assortiment voor komend najaar en vooral te inspireren met nieuwe producten of variaties daarop.

Bakeplus: eenvoud voor de bakker, luxe voor de consument
Bakeplus presenteert de Sinterklaasaankleding van de winkel.

De trends voor dit najaar zitten hem in eenvoud voor de bakker en een gevarieerd en luxe assortiment voor de consument. Want de consument wil wel graag luxe en overdadig voor de dag komen tijdens de feestdagen en op gezellige momenten met vrienden en familie. Gedecoreerd brood en aangeklede tulbanden die inhaken op thema’s zijn een lust voor het consumentenoog.

Dertig exclusieve plekken

Van de honderdvijftig vaste leveranciers van de groothandel hebben er dertig exclusief een plek gekregen in de expositietent. ‘Zij hebben de opdracht de bakkers ook echt te inspireren met producten, aankleding, werken vanuit de basis’, benadrukt Paul van Pelt van Bakeplus.

Ook met de aankleding van de winkel en de presentatie van hun producten met behulp van de smartphone worden de bakkers door Bakeplus bijgestaan.

Mini-workshop fotografie

Voor dat laatste is marketeer/consultant Joep Gommans gevraagd mini-workshops te geven van ongeveer een half uur. Hij laat de bezoekers zien hoe ze eenvoudig met hun eigen telefoon producten kunnen fotografen én video’s te maken.

‘Na de uitzending van de Keuringsdienst van Waarde over de croissants, zag ik heel veel filmpjes waarin bakkers lieten zien hoe zij hun croissants maken. Heel goed, maar het is wel reactief. Je kunt als bakker natuurlijk veel vaker laten zien wat je doet en hoe je je producten maakt’, vertelt Gommans.

Breed inzetbare basis

Wat opvalt bij de leveranciers is dat zij focussen op een basisassortiment grondstoffen, waarmee ruim en luxe worden gevarieerd, voor zowel brood als banket. ‘Dat voorkomt de vele halve zakjes mixen in de rekken bij de bakkers’, zeggen Olaf van Hemert en John Smit van Sonneveld. ‘We bieden een basis die breed inzetbaar is.’

Trends in smaak bij Sonneveld is dit najaar de kastanje. ‘Een smaak die je in de horeca ook veel ziet’, aldus Smit. Het bedrijf levert hiervoor een mix dat is ontwikkeld door zusterbedrijf Credin. Met de Credi Chesnut Cake zijn kanstanjetulbands te maken, maar ook framboos-kastanje plaatgebak en een Chestnut Cake met noten (naar keuze).

Gember

Gember is een andere smaaktrend die op diverse stands is terug te vinden. Dré Everstijn van Debic verwerkt de smaak in prachtige najaarscreaties.

Puratos heeft aandacht voor in diverse producten. Het bedrijf is op meer terreinen op de gezonde toer, met havermout in diverse repen, die dienen als gezond tussendoortje: volop vezels, volop energie en volop smaak. De havermoutvariant heet Puravita Havermout Plus, deze wordt onder meer toegevoegd op volkorenmeel, de receptuur wordt bijgeleverd.

Herfstbollen met kaas

AB Mauri wil de oliebollenproductie vroeger in het jaar een boost geven. Daartoe heeft de leverancier Scoop Oliebollemix Goud in het leven geroepen, een wat rijkere oliebollenmix dan de reguliere oliebollenmix. Op de beurs laat AB Mauri onder meer Herfstbollen met chocolade en Herfstbollen met kaas zien en proeven.

Bakels Cake to go

Cake to Go van Bakels. Foto: Herbert Wiggerman

De firma Bakels senior pakte tijdens het Open Huis uit met Cake to Go, een concept waarin met één mix een reeks aan verschillende cakes te maken zijn. Bakels levert er tien recepten bij, maar de bakker kan hiermee ook zelf mee variëren. De lange cakes zijn aan één stuk te verkopen, mocht de consument veel te trakteren hebben, maar de opzet van het concept is dat er parten van de cakes worden gesneden, die in cellofaan feestelijke verpakt op gewicht aan de consument worden aangeboden. Op deze manier wil Bakels de cakeverkoop stimuleren. Voor Cake to Go zijn speciale bakvormen ontwikkeld, de firma levert er aparte stickers bij.

Cool baking

Bakeplus gaf in samenwerking met Ireks en Hans Som de aftrap voor het concept Cool Baking. Degen voor groot- of kleinbrood worden een dag van tevoren gedraaid en worden daarna ingevroren voor latere verwerking of blijven één nacht in de koeling om te rijpen. ‘Bakkers moeten creatief zijn. Je moet iets doen als bakker anders verlies je klanten’, zegt Hans Som die de demonstraties van Bas Goossens en Giel Vermeulen begeleidde.

Waarom zou je nog ’s nachts bakken?

‘In de koeling kan het deeg al langzaam rijzen. Het ontwikkelt ook meer smaakt. Een half uur voordat je het brood of de broodjes wilt afbakken, zet je even ergens weg zodat het deeg naar een temperatuur van 20 graden kan gaan. Dan kun je het bakken. Waarom zou je nog ’s nachts bakken?’

Winkel toont Sint-campagne

Om de Sinterklaascampagne van Bakeplus en partners kracht bij te zetten, is voor het Open Huis een winkel ingericht. ‘Op die manier krijgen de bezoekers een goed beeld van de mogelijkheden die het sfeerpakket biedt, dat ze enkele maanden geleden hebben besteld. ‘We leveren niet alleen de pakketten af, we laten de bakkers zien hoe de winkels ingericht kunnen worden’, aldus Van Pelt.

‘Het is niet de bedoeling deze Pietjes zomaar lukraak in de winkel te plaatsen’, legt styliste Inge Brenninkmeijer van het bedrijf ‘Puntje op de i.’

‘De Pietjes zijn verschillende van formaat en vallen met hun fleurige pakjes goed op. Ze hebben verschillende houdingen, dus je kunt ze in een etalage zetten of aan het plafond hangen. Wij adviseren: doe dat slim. Met een Pietje verhoog je namelijk de attentiewaarde van een nabijgelegen product enorm. Met het sfeerpakket reiken wij de bakker middelen aan om impulsaankopen te stimuleren.’

Foto's

Reageer op dit artikel