nieuws

Actie #appelrakker groot succes

Nieuws

Vandaag, maandag 23 september, is de dag van operatie #appelrakker. Initiatiefnemer Arend Kisteman van De Stadsbakker in Zwolle en dertien andere bakkers riepen op om de appelrakker te introduceren met een flinke campagne op sociale media. Kisteman is zeer tevreden over het verloop van de introductie. ‘We stonden zelfs in de #top 25 op Twitter’, zegt hij trots.

Actie #appelrakker groot succes

Alle bakkers werd gevraagd een bericht op hun Instagram-, Twitter- of Facebookaccount met de hashtag #appelrakker te zetten. Met als doel om het product en de ambachtelijke bakkerij zo breed mogelijk onder de aandacht te brengen en een vuist te maken tegen het supermarktkanaal. ‘Volgens mij is de actie goed verlopen’, blikt Kisteman terug. ‘We hebben van tevoren ruim honderd aanmeldingen van bakkers gekregen en ook de vakscholen zijn aangehaakt. Al weet ik niet of iedereen ook daadwerkelijk heeft meegedaan. Dat is moeilijk te controleren. Wel zag ik dat #appelrakker op een gegeven moment in de #top25 van Twitter stond.’

De media hebben de ludieke actie opgepikt. ‘Ik hoorde dat Hart van Nederland bij de NBOV en bij Bakkerij Hugo de Groot is langs geweest en zelf word ik straks door Radio 5 geïnterviewd.’ Ook van klanten zijn veel positieve reacties binnengekomen. ‘De mensen vinden het erg leuk en willen de appelrakkers graag proeven. Wij zullen het product de hele week nog promoten.’

Reacties

Op social media als Facebook en Twiter zijn vele reacties te vinden. Zo schreef Bakkerij Lex Brakenhoff het volgende bericht op Facebook: ‘De #appelrakkers vliegen over de toonbank! Morgen liggen ze opnieuw vers in de winkel. Om te proeven, te kopen, maar vooral om het verhaal erachter te delen.’

Meinders De Echte Bakker bedacht een prijsvraag: ‘Wij zijn een stukje van onze #appelrakker kwijt. Weet jij welk stukje? Reageer met de juiste smiley en maak kans op 4 #appelrakkers.’ Bakker Albert Zeist vroeg zijn volgers om het bericht met hashtag #appelbakker te delen om kans te maken op vier heerlijke appelrakkers. En Edwin Prins van Banketbakkerij Prins gaf zijn volgers een duidelijke boodschap mee: ‘Wij willen als ambachtelijke banketbakkers benadrukken dat je geen appels met peren moet vergelijken. Dus kies bewust voor kwaliteit, kies voor uw vakman.’

#appelrakker van de leerlingen van het Zadkin College. Foto: Martin Bos

#appelrakker van de leerlingen van het Zadkin College. Foto: Martin Bos

Ook de bakkers van de toekomst lieten van zich horen. Op bijvoorbeeld LinkedIn toont docent Brood en Banket Martin Bos van het Zadkin College trots een foto van het product van zijn leerlingen.

Vervolg

Het is de eerste keer dat er in Nederland een samenwerking is tussen alle ambachtelijke bakkers, die geïnitieerd is door de bakkers zelf. Wellicht krijgt de actie volgend jaar een vervolg. ‘Als het aan mij ligt, komt er een landelijke Dag van de Bakker. Ik zou het heel leuk vinden om dan met elkaar weer een nieuw product te lanceren. Het zou prachtig zijn als alle bakkers daaraan meedoen!’

 

 

 

 

Reageer op dit artikel