nieuws

Ikea ziet digitalisering versnellen en stopt met catalogus

Nieuws 370

In de rubriek ‘Nice/need to know’: het verdwijnen van de Ikea-gids in gedrukte versie. Dat is een gevolg van de digitale toekomst die het woonwarenhuis steeds sneller op zich af ziet komen. En dat is een interessante maatschappelijke ontwikkeling.

Ikea ziet digitalisering versnellen en stopt met catalogus
Foto: ANP

De icoon van de Zweedse huisinrichter verdwijnt, melden landelijke media vandaag. Met daarbij interessante aantallen en gegevens. Zo ontvangen 4,2 miljoen huishouden in Nederland de catalogus straks niet langer op de mat.

Het gaat om een experiment. Ikea denkt op deze manier haar doelgroepen het beste te kunnen bereiken. ‘Maar als blijkt dat mensen onze winkels minder goed weten te vinden, kan de catalogus best volgend jaar terugkomen’, aldus een woordvoerder van Ikea Nederland in de Volkskrant.

Aankopen wel vooral offline

Inmiddels oriënteren vier op de vijf Ikea-bezoekers zich op de website. Aankopen worden nog wel steeds grotendeels offline gedaan: slechts 10 procent van de omzet komt van de webwinkel. Toch vindt het bedrijf het tijd voor deze rigoureuze stap, meldt de Volkskrant. Alles om de onlineslag om de consument te winnen.

Ikea-app doorontwikkelen

Met het vrijgekomen geld wordt de webwinkel verbeterd, de Ikea-app doorontwikkeld en worden klanten veel meer gepersonaliseerd benaderd met aanbiedingen. ‘De retailwereld verandert ontzettend snel’, aldus de woordvoerder. ‘Wij hebben nog een lineair businessmodel. We maken voor iedereen dezelfde catalogus, die we één keer per jaar printen en verspreiden. Alibaba en Amazon opereren vanaf dag één in het digitale tijdperk, dus we hebben nog wel een inhaalslag te maken.’

Delft krijgt gids nog wel

Dit jaar zal alleen het gebied rond Delft nog de catalogus ontvangen, als een omgekeerde testcasus. Dat zijn nog altijd meer dan een half miljoen Ikea-boekwerken. Voor liefhebbers, verzamelaars en digibeten zijn er ook nog 250.000 exemplaren in de winkels te krijgen.

Populairder dan de bijbel

Wereldwijd worden jaarlijks 210 miljoen exemplaren van de catalogus verspreid in 38 talen en 76 verschillende versies. Daarmee is de Ikea-gids al jarenlang het meest gedrukte boekwerk ter wereld, weet de krant. In 2018 werden meer dan twee keer zoveel Ikea-catalogi gedrukt als bijbels. De catalogus werd voor het eerst gedrukt in 1951. Toen waren er nog geen eindeloze meubelpaleizen. De meubels konden toen alleen per postorder worden besteld.

Reageer op dit artikel