nieuws

Echte Bakkers-directeur: echt samenwerken óf samen de kaars uitblazen

Nieuws 4161

Nu de ambachtelijke bakkerij met uitsterven wordt bedreigd, zien ook belangenorganisaties hun draagvlak afkalven. Hoog tijd dat de krachten in de bakkerij écht worden gebundeld. ‘Steeds minder bakkers houden steeds meer collectieve initiatieven in de lucht. Dat houdt een keer op.’

Echte Bakkers-directeur: echt samenwerken óf samen de kaars uitblazen

Deze ongezouten conclusie is te trekken uit het voorwoord van Echte Bakkers-directeur Geert Caniels in het jongste jaarverslag van Stichting Echte Bakkersgilde. ‘Geen Sectorhuis, een gemiste kans’ luidt de kop. De directeur, die ook zijn – overigens gezonde – stichting over het boekjaar 2018 een nettoverlies ziet lijden, is zeer teleurgesteld over het niet doorgaan van het Sectorhuis. ‘Zonder dat ik exact weet wat de beweegredenen zijn geweest, maakt een grote teleurstelling zich meester van me.’

‘Samen nachtkaars uitblazen’

Caniels pleit nadrukkelijk voor werkelijke krachtenbundeling, voor het te laat is. ‘Als iedereen zijn eigen kunstje blijft doen en in de stressgordijnen schiet als een ander iets doet wat jij ook doet, dan stel ik voor dat we samen de nachtkaars van ambachtelijk bakkend Nederland gaan uitblazen.’

Zoals het nu gaat, houden steeds minder bakkers steeds meer collectieve initiatieven in de lucht en dat houdt een keer op, aldus de Gilde-directeur. ‘Als we met z’n allen de neiging om meer de samenwerking te zoeken, blijven onderdrukken, dan redden we het niet. Maak van het Nederlands Bakkerij Centrum een Centrum voor de Bakkerij en huisvest daar de NBOV, het Gilde en het Patisserie College. En denk meteen na waarom we twee aparte werkgeversorganisaties nodig hebben als we één bakkerscao afsluiten.’

 

‘Degene met de meeste leden – Beko Groothandel – blijft als laatste over’

Geert Caniels

Samenwerkingen vaker getorpedeerd

Caniels is gepokt en gemazeld in de sector. De afgelopen twintig jaar werkte hij bij verschillende organisaties in de branche en zag in die hoedanigheid vaker samenwerkingen stranden of om politieke redenen getorpedeerd.

Puntsgewijs geeft hij zijn visie op de branche.

  • De gemiddelde leeftijd van de ambachtelijke bakker in Nederland is 51 jaar.
  • Gemiddeld werden sinds 2014 jaarlijks 58 bedrijven te koop aangeboden, waarvan er 15 daadwerkelijk werden verkocht. 43 bakkerij per jaar blijven dus onverkocht.
  • Het arbeidsethos verandert: men neemt een bakkerij over, maar wil graag 32 uur werken. En de vriendin/echtgenote heeft haar eigen carrière (dat is lastig).
  • Gemiddelde klantenaantallen lopen cica 1,5% per jaar terug, het besteed bedrag stijgt (gelukkig) wel ieder jaar. We moeten ons echter wel de vraag stellen: hoe lang we door kunnen blijven gaan met steeds minder klanten steeds meer te laten betalen?
  • (Kleinere) bakkers zijn kwetsbaar als personeel gaat lopen. Als men niet aan mensen kan komen, bieden veel bakkers hun bakkerij – of meestal winkel – te koop aan bij collega’s. Deze tendens van schaalvergroting zet door.
  • De industrie is heel blij met het Nederlands Bakkerij Centrum, want ze lossen veel vraagstukken voor de klanten van de industriële bakkers (retail) op. Ik constateer aan de andere kant dat NBC totaal vervreemd is geraakt van de ambachtelijke bakker. Dat is zorgelijk.
  • Het marktaandeel van de supermarkt groeit en de kwaliteit van supermarktbrood wordt beter. Dit komt in een stroomversnelling als er ieder jaar warme bakkers sluiten.

Stichting Bedrijfsopvolging goed voorbeeld

Caniels noemt als goed voorbeeld van krachtenbundeling de oprichting van de Stichting Bedrijfsopvolging Bakkerij. ‘Ik prijs mezelf gelukkig dat we samen met 11 andere partijen in het ambacht hard werken aan een gezonde toekomst. Doen we dat niet, dan is het heel simpel: degene met de minste leden verdwijnt het eerste van het toneel. Degene met de meeste leden – in de huidige situatie is dat Beko Groothandel – blijft als laatste over.’

Stichting Echte Bakkersgilde ontkomt evenmin aan nauwere samenwerking en het tegengaan van versnippering. ‘Nu concurreren onze ledenactiviteiten met die van andere organisaties, terwijl we vaak dezelfde bakkers willen bedienen.’

Reageer op dit artikel