nieuws

Omzet voeding met keurmerk in 4 jaar verdubbeld

Nieuws 444

In 2018 is de verkoop in supermarkten van voeding met een onafhankelijk gecontroleerd keurmerk voor duurzaamheid met 16 procent gestegen. In vier jaar tijd is de omzet in supermarkten meer dan verdubbeld.

Omzet voeding met keurmerk in 4 jaar verdubbeld

De groei van bijna €600 miljoen in 2018 blijkt uit de meest recente Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI. De markt van producten met keurmerk groeit ermee veel sterker dan de totale markt (+3,5% in 2018). Het aandeel is inmiddels opgelopen tot 17 procent. De Nederlandse consument koopt volgens het onderzoeksbureau steeds vaker voeding met een herkenbaar keurmerk en daarmee een geborgde prestatie op het gebied van duurzaamheid.

Beter Leven Keurmerk

De grootste groei was vorig jaar voor het Beter Leven Keurmerk (+25% en +€364 miljoen). De omzet van dit keurmerk staat inmiddels op meer dan €1,8 miljard. Vooral de Beter Leven-eieren tonen een omzetstijging. Volgens IRI wordt nu 2 op 3 scharreleieren met een Beter Leven Keurmerk verkocht en verdwijnt het reguliere scharrelei uit de schappen.

Aanbod in supermarkt stijgt

Het onderzoeksbureau zegt verder dat er binnen alle categorieën meer voeding wordt aangeboden met een onafhankelijk keurmerk. Vooral in vis (70%), eieren (67%) en vleeswaren (41%) is het aandeel producten met keurmerk groot. In deze categorieën is duurzaamheid de standaard geworden, aldus IRI, en niet langer een segment voor bewuste kopers. Bij vlees bedraagt het aandeel inmiddels 30 procent, waarbij varkensvlees koploper is met 93 procent aandeel. Kip en rund met keurmerk scoren respectievelijk 22 en 11 procent aandeel.

Verdubbeling in vier jaar tijd

In 2014 werd nog iets minder dan €1,9 miljard besteed aan duurzamere voeding met een keurmerk, in 2018 is dit ruim €4,1 miljard. De verwachting van IRI is dat de bestedingen van consumenten aan producten met een duurzamer keurmerk in de supermarkt zal doorzetten. In steeds meer productgroepen worden keurmerken de standaard en wordt ‘keurmerkloos’ uitzondering. In agf en zuivel doen bovendien keurmerken naast biologisch hun intrede, zoals On the way to PlanetProof. Daarnaast maakt het ASC-keurmerk zijn intrede voor de teelt van zeebaars en dorade en worden de eerste algen- en zeewierproducten met ASC- en MSC-keurmerk verwacht.

Monitor Keurmerken Retail van IRI

Voor de Monitor Keurmerken Retail heeft IRI de omzet van alle supermarkten meegenomen, behalve van Aldi en Lidl. Er is gekeken naar onafhankelijk geborgde keurmerken: ASC, Beter Leven, Biologisch, Fair Trade/Max Havelaar, MSC, On the way to PlanetProof, Rainforest Alliance en UTZ.

Reageer op dit artikel