nieuws

Masters in Bakery Business toont continue leercurve

Nieuws 424

Friso Berghuis en Reinier Heijenberg organiseren het compacte opleidingstraject Masters in Bakery Business voor filiaalbedrijven in de bakkerij. Woensdag 12 juni kunnen geïnteresseerden de kick-off bijwonen van deze master.

Masters in Bakery Business toont continue leercurve
De training is bedoeld voor bakkerijen met tenminste zes filialen. Foto: archief Bakkerswereld

‘Masters in Bakery Business is een uniek en op maat gesneden opleidingstraject voor bakkers met tenminste zes filialen’, vertelt rendementsadviseur Friso Berghuis van BakkerijMonitor. Hij ontwikkelde deze continue leercurve samen met foodconsultant Reinier Heijenberg van de Dutch Business Academy.

Op woensdagochtend 12 juni vanaf 9.30 uur zijn bakkers en staffunctionarissen uit bakkerij welkom bij een gratis kick-off op Kaap Doorn in de omgeving van Zeist, met aansluitend een lunch. Tijdens de kick-off wordt in vier scenario’s uitgelegd waar de ambachtelijke filiaalhouder over een aantal jaren kan staan. Er worden voorbeelden gegeven van de training die momenteel al loopt. Berghuis: ‘We zien daarin waar bakkers behoefte aan hebben en hoe zij onderling ervaringen uitwisselen.’

Hoe lukt dat?

Reinier Heijenberg geeft tijdens de kick-off een minicollege met de titel: ‘Heel Holland naar de bakker? Of niet?’ Want dat is waar het volgens de trainers om gaat: gaan consumenten in Nederland straks nog naar de ambachtelijke bakker? En hoe lukt dat dan? Berghuis: ‘Geen bakkerij is hetzelfde, maar ambachtelijke bakkerijen met meerdere filialen hebben wel dezelfde kenmerken. En dezelfde vragen. Gaat Heel Holland over drie of vier jaar nog naar de ambachtelijke bakker?’

Bakkers hebben dezelfde vragen

Daarnaast krijgen geïnteresseerden uitleg over het programma van de Masters in Bakery Business. ‘Als de uitdagingen, knelpunten en vragen van bakkers in dit middensegment dezelfde zijn, zou het dan niet mooi zijn om die kennis met elkaar te delen’, stelden Berghuis en Heijenberg vast. ‘Samen met je (staf)functionarissen? Want die wil je toch meenemen in de keuzes die jij maakt? Op basis van veel signalen, gesprekken en aanwezige kennis hebben wij dit trainingstraject ontwikkeld.’

De Masters in Bakery Business is een compact MBA-opleidingstraject dat de bakker, zijn medewerkers en collega-bakkers gaat helpen groeien, volgens Berghuis. De training telt acht volle dagen gedurende anderhalf jaar. ‘We willen de bakker ervan bewust maken dat een continue leercurve van belang is.’

Friso Berghuis schrijft elke maand een bijdrage voor Bakkerswereld over zijn BakkerijMonitor. Nog geen abonnee van Bakkerswereld? Vraag dan hier een kennismakingsabonnement aan

Reageer op dit artikel