nieuws

Beko: zorg voor meer versbeleving in de winkel

Nieuws 946

Bakkers moeten meer inzetten op uitmuntende producten en versbeleving in de winkel, om zo de concurrentie met de supermarkten beter het hoofd te kunnen bieden. Dat is het advies van Beko. Uit de Beko Barometer blijkt dat het aantal kassabonnen bij de ambachtelijke bakker in de eerste vier maanden van dit jaar daalde met 1,7 procent. ‘Ovens in de winkels worden te weinig gebruikt.’

Beko: zorg voor meer versbeleving in de winkel
Beko Barometer tot en met week 18 2019.

Hoewel het aantal bonnen daalde, steeg de omzet wel met 1,1 procent, omdat de gemiddelde besteding 2,9 procent hoger was.

Gissen naar de oorzaak

Het zijn met name de winkels met de hogere omzetten, die de kassa-aanslagen zien teruglopen. Naar de oorzaken blijft het gissen. Vaak bevinden deze winkels zich in de directe nabijheid van supermarkten. De adviseurs van Beko Advies zien dat binnen dat kanaal de focus steeds meer op brood komt te liggen.

Zet in op versbeleving

Een stenenvloeroven voor het bakken van desembroden zorgt voor meer beleving in de winkel.

Een stenenvloeroven voor het bakken van desembroden zorgt voor meer beleving in de winkel.

Brood dat vaak steeds beter van kwaliteit is. Bovendien bakken veel supermarkten hun premium brood op de winkelvloer af waardoor de ‘versbeleving’ wordt versterkt. ‘Vaak zien we in bakkerswinkels ovens staan die (te) weinig worden gebruikt’, ondervond Beko. ‘Ons advies: zet meer in op versbeleving op de winkelvloer! Het zal zeker niet alle problemen oplossen, maar kan wel een bijdrage leveren aan het afremmen van de afname van het aantal kassabonnen.’

Inkomen consument daalt

Een tweede aspect is volgens het Barometer-onderzoek de inkomenspositie van veel consumenten. Recent werd bekend dat in verhouding met een aantal jaren geleden het aandeel van zijn inkomen dat de consument kwijt is aan kosten voor zorg, energie, huur en voedingsmiddelen met zo’n 5 procent is gestegen. ‘Voor velen wordt dan prijs een issue. Ook dat is lastig, want we weten dat de bakker het op prijs niet gaat winnen van de supermarkt. Het zal dus vooral moeten komen uit aandacht voor de klant en uitmuntende producten’, aldus Beko.

Reageer op dit artikel