nieuws

Leerbedrijf van het Jaar krijgt andere opzet

Nieuws 1008

De verkiezing Leerbedrijf van het Jaar is in 2019 niet doorgegaan. Er was onvoldoende belangstelling vanuit de bedrijven voor een werkelijke competitie. Er komt een nieuwe opzet.

Leerbedrijf van het Jaar krijgt andere opzet
Bakkerij Dunselman won in 2018 de verkiezing Leerbedrijf van het Jaar. Foto: NBA

Voor de verkiezing Leerbedrijf van het Jaar van 2019 bleek halverwege vorig jaar weinig animo te zijn. Normaal gesproken is de bekendmaking van het winnende bedrijf tijdens het Nationaal Kampioenschap brood- en banketbakken voor mbo-leerlingen in Wageningen, dat dinsdag 9 april plaatsvond.

Nieuwe opzet

Zodoende heeft de organisatie, waarvan de uitvoering in handen is van de Nationale Bakkerij Academie (NBA), besloten de verkiezing in ieder geval een jaar uit te stellen en na te denken over  een andere opzet. Op die manier hoopt NBV dat weer meer bedrijven zichzelf aanmelden of door een ROC of leerling worden aangemeld.

‘Dat gaan we voor 2020 uitrollen. Hoe de nieuwe wedstrijd er precies uitziet, weten we nog niet, het moet in ieder geval wel een echte wedstrijd worden met voldoende leerbedrijven’, zegt Carla Zwierstra van NBA. ‘Zodra hierover meer duidelijk is, maken we dat bekend.’

Initiatief sociale partners

De verkiezing Leerbedrijf van het Jaar is een gezamenlijk initiatief van de sociale partners uit de bakkerijsector. Zij is in het leven geroepen om het leren in de praktijk te stimuleren en de waarde die leerbedrijven voor de bakkerijsector hebben onder de aandacht te brengen.

In 2018 is Bakkerij Dunselman uit Den Helder uitgeroepen tot Leerbedrijf van het Jaar. Dunselman kreeg de prijs toen uit handen van Christian van Kempen van Christian Chocolaterie & Patisserie uit Oss, het Leerbedrijf van het Jaar 2017.

De andere genomineerde leerbedrijven waren Bakkerij van Heeswijk uit Luyksgestel en Patisserie Linnick uit Amsterdam.

Criteria

In de aanmelding moeten bedrijven aangeven waarin zij zich onderscheiden van andere leerbedrijven om in aanmerking te komen voor de titel. Speerpunten waarop wordt beoordeeld, zijn: leiderschap, beleid & strategie, personeelsmanagement, het opleidingsproces, waardering door leerling, praktijkbegeleider en ROC, en onderscheidend vermogen.

Daarnaast moeten bedrijven motiveren hoe zij omgaan met het opleidingsproces, de borging van het opleidingsproces, de voortgangsgesprekken, de begeleiding van leerlingen, het motiveren en stimuleren van leerlingen en de contacten met de school.

Reageer op dit artikel