nieuws

Chocolade blijft consument verleiden, snoep minder populair

Nieuws 738

De consument heeft zijn suikerconsumptie in de afgelopen jaren flink teruggeschroefd. Het aantal snoepwinkels is sinds 2005 met een kwart gedaald. De verkoopwaarde van chocoladerepen nam echter in de afgelopen vijf jaar met liefst 20 procent toe. Sommige chocoladeproducten, zoals repen met een hoog cacaopercentage en een laag suikergehalte, worden in toenemende mate geassocieerd met de stijgende populariteit van bewuste voedingsmiddelen.

Chocolade blijft consument verleiden, snoep minder populair
Chocolade gevuld met een aardbeien-chibouste. Foto: Dawn Foods

Dat blijkt uit cijfers die zijn gepubliceerd in het rapport ‘Suiker minder populair, maar chocolade ontspringt de dans‘, van ABN Amro. Nederlandse consumenten eten minder suikerwaren. De daling past in de behoefte om gezonder en duurzamer te leven. Opmerkelijk is volgens onderzoeker Nadia Menkveld, Sector Econoom Food en Agrarisch van ABN Amro, dat producenten van chocolade juist profiteren van deze trend en hun verkopen weten op te voeren.

Cacao beschreven als superfood

Nadia Menkveld. Foto: Hannie Verhoeven

Nadia Menkveld. Foto: Hannie Verhoeven

De chocoladereep heeft volgens de onderzoekers dus de wind mee. ‘Cacao heeft enige tijd aandacht gekregen in de media als superfood: een voedingsmiddel waarvan wordt aangenomen dat het uitzonderlijk gezond is. Consumenten associëren daarom chocolade in tegenstelling tot andere soorten snoep wel met gezondheid. Daar heeft de industrie nog eens extra op ingespeeld door chocoladerepen te introduceren met ingrediënten die in het bijzonder geassocieerd worden met een gezonde levensstijl, zoals chocoladerepen met avocado, thee of matcha. Daarnaast zijn repen geïntroduceerd die een hoger cacaopercentage hebben en minder suiker bevatten, waarmee deze producten zich nog meer onderscheiden van andere soorten snoep.

Chocoladewinkels spinnen garen bij innovaties

Chocoladefabrikanten zetten dus stevig in op innovatie om de consument te verleiden. De chocolade-industrie loopt op het gebied van innovatie tegenwoordig voor op andere snoepvarianten. Tot 2014 was het juist de snoepindustrie die voorop liep. Gespecialiseerde chocoladewinkels spinnen volgens Menkveld garen bij deze trend: sinds 2005 is het vloeroppervlak van deze winkels in winkelgebieden verdubbeld. Ook het aantal delicatessenwinkels die chocoladeproducten verkopen, is sterk gegroeid.

Chocoladeproducent ontspringt dans door innovatie

Door voortdurend te innoveren weten chocoladeproducenten de verkopen te stuwen

Door sterk in te zetten op innovatie zetten producenten van chocolade de toon ten opzichte van andere snoepvarianten. ‘Door voortdurend te innoveren weten chocoladeproducenten de verkopen te stuwen. Voorbeelden hiervan zijn de introductie van nieuwe ingrediënten, smaken, verpakkingen en meer of andere labels, zoals vegan of biologisch”, zegt de Sector Econoom van de bank. ‘Ook ethische aspecten, zoals fairtrade en duurzaamheid, spelen voor de consument een steeds grotere rol. Chocoladeproducenten kunnen hierop inspelen door het inzichtelijk maken van de productieketen en het bieden van een eerlijke prijs, vooral aan cacaoboeren.’ 

 

Reageer op dit artikel