nieuws

NBC blikt tevreden terug op eerste campagnejaar

Nieuws

De publiekscampagne ‘Brood. Goed verhaal.’ is bijna een jaar geleden van start gegaan. Mede-initiatiefnemer, het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC), kijkt tevreden terug op de eerste initiatieven en de geboekte resultaten.

NBC blikt tevreden terug op eerste campagnejaar
Nederland en België werken samen in de broodcampagne Brood. Goed verhaal. De EU financiert dit grotendeels.

Vorig jaar is NBC samen met de Belgische evenknie Instituut Brood & Gezondheid de broodcampagne ‘Brood. Goed verhaal.’ gestart met steun van de Europese Unie. De 3-jarige campagne moet de broodconsumptie in Nederland en België op peil houden.

De ode-aan brood-campagne ging eind maart 2018 voor de consument van start. In totaal wordt  €6,75 miljoen uitgetrokken gedurende drie jaar. Dit budget wordt medegefinancierd door de branches in België en Nederland, terwijl Europa in totaal €5,4 miljoen euro subsidieert. De EU vindt het van belang dat brood een beter imago krijgt en de daling van de broodconsumptie een halt wordt toegeroepen.

De campagne ‘Brood. Goed verhaal.’ werd afgetrapt met een televisiecommercial, die een ode brengt aan brood. Een aantal bekende Nederlanders heeft daarnaast een eigen ode geschreven. In een serie online video’s geven Nico Dijkshoorn, Sef, Bart Chabot en Jack Poels op eigen wijze een lofdicht aan ons dagelijks brood.

Op 300 plekken in Nederland werden gedurende het jaar tastings georganiseerd waar consumenten de smaak en het verhaal van brood kunnen beleven.

Terugblik op campagne in 2018

In een speciale video blikt het Bakkerijcentrum terug op het afgelopen jaar.

Tekst loopt door onder de video.

Vier sneetjes brood

Op dit moment eet de Nederlander gemiddeld 4 sneetjes brood per dag. Dit getal omvat al het brood dat zowel thuis als buitenshuis gegeten wordt. De volkorenboterham is met 38 procent de meest gegeten broodsoort. Een interessante kentering, want twee jaar geleden was de gewone bruine boterham nog het populairst. Dat bruinbrood nu ingehaald is door volkoren heeft vooral te maken met het sterkere gezondheidsbewustzijn in Nederland.

Lekker, veelzijdig, makkelijk en voedzaam

In de campagne staan vijf kernwaarden centraal, die de ode aan brood kracht bij moeten zetten. Dat zijn: fantastisch in eenvoud, smaakvol, voedzaam, veelzijdig en onderdeel van de rijke Europese eetcultuur. De campagne wordt via tal van media gelanceerd, maar ook via het vertrouwde Brood.net uitgerold.

Via deze website, die in 2017 ruim 1,1 miljoen bezoekers trok, zal de consument transparante informatie krijgen over brood. Binnen de brede aanpak van de campagne worden ook de wetenschap en voedingskundigen als belangrijke doelgroepen meegenomen.

Mogelijk verdere uitrol in Europa

‘Brood. Goed verhaal’ wordt ook de komende twee jaar gemonitord door een onafhankelijk bureau. In die periode wordt getoetst of de campagne vruchten afwerpt en mogelijk verder in Europa kan worden uitgerold, of voor andere landen als voorbeeld kan dienen.

Unieke samenwerking

In het project participeert een groot aantal organisaties. Namens Nederland zijn hierin de NVB, NBOV en Nebafa vertegenwoordigd. Vanuit België participeren FBGG (Federatie voor grote bakkerijbedrijven), Unifa (de vereniging van Belgische fabrikanten en importeurs van grondstoffen voor bakkerij, patisserie, chocolatiers en ijsbereiders), KVBM (De Koninklijke Vereniging der Belgische Maalders), Instituut Brood & Gezondheid VZW en Bakkers Vlaanderen. Nooit eerder werd er door zoveel partijen uit de branches samengewerkt om één doel te bereiken.

Reageer op dit artikel