nieuws

Groei van bevolking en supermarkten

Nieuws 1082

De eerste inventarisaties van 2018 en voorspellingen voor 2019 laten groei zien: groei van de Nederlandse bevolking, die vooral in de Randstad plaatsvindt. En groei van de omzetcijfers van supermarkten: Jumbo, Lidl en Aldi lopen daarbij voorop, Albert Heijn blijft wat achter.

Groei van bevolking en supermarkten
Foodmartk Jubmob in Leidsche Rijn. Foto: Distrifood

Nederland telt nu 17,3 miljoen inwoners. In 2018 kwamen er naar schatting ruim 100.000 mensen bij, zo blijkt uit cijfers van het CBS. In de Randstad groeide de bevolking het hardst. De nieuwkomers waren voor het grootste deel migranten, vaak uit Polen en India.

In 74 van de 380 gemeenten was sprake van krimp. Het gaat dan vooral om gemeenten in Groningen, Friesland en Limburg. Vergrijzing speelt hierbij een grote rol.

Utrecht groeit door nieuwkomers en blijvers

De groei in en rond de steden blijft toenemen. Amsterdam kreeg er met bijna 10.000 nieuwkomers de meeste inwoners bij. Den Haag groeide met 6252 mensen en Rotterdam met 5570. Utrecht zag een groei van bijna 5000 mensen. Van de grotere steden groeit Almere het snelst.

Amsterdam, Rotterdam en Den Haag groeiden vooral door buitenlandse migratie. Utrecht vormt een uitzondering; de Domstad groeit zowel door natuurlijke aanwas en migratie. Minder mensen verlaten deze stad ook, vooral gezinnen blijven. ‘In Amsterdam zien we dat vooral veel gezinnen de stad uittrekken’, zegt Dick ter Steege van het CBS in het NOS Radio 1 Journaal. ‘Dat zien we ook in Rotterdam en Den Haag. In Utrecht blijven de gezinnen wat langer wonen.’

Jumbo gaat goed

Jumbo meldt vanochtend dat de omzet van de supermarkten vorig jaar met 3,8 procent is gestegen. Inclusief de internetactiviteiten en de restaurants van La Place steeg de omzet met ongeveer 10 procent naar €7,8 miljard. De Jumbo-supermarkten nemen daarvan €7,4 miljard voor hun rekening. Door de ombouw van 23 Emté-supermarkten, de opening van 12 nieuwe Jumbo-winkels en 2 sluitingen nam het totale aantal supermarkten van de formule met 33 toe tot 618.

Aandeel online groeit naar 4 procent

Vaknieuwsblad Distrifood meldt dat online het leveren van boodschappen aan bedrijven stevig is gegroeid. Jumbo rept van een verdrievoudiging. De verdere ombouw van Emté vormt de basis voor verdere groei in 2019. Inmiddels zijn 23 van de 79 vestigingen omgebouwd en de overige supermarkten volgen in de loop van het nieuwe jaar.

Kruisbestuiving La Place en Foodmarkt

Ook de andere dochteronderneming van Jumbo, La Place, doet het goed. De omzet groeide in 2018 met een volgens Jumbo ‘solide’ omzetgroei van 21 procent waardoor de keten nu ruim €150 miljoen aan omzet bijdraagt aan de groepsomzet van het bedrijf uit Veghel. Tijdens het jaar werden 8 nieuwe restaurants geopend. De komende jaren rekent Jumbo erop langs snelwegen, op luchthavens en in treinstations verder te kunnen groeien met de horecadochter.

‘Als eerste supermarkt zijn we enkele jaren terug in de Jumbo Foodmarkt verse gerechten gaan bereiden’, zegt Jumbo-topman Frits van Eerd bij de NOS, in een reactie op de cijfers. ‘Met La Place hebben we nog meer culinaire expertise in huis gehaald. Die kruisbestuiving tussen Jumbo en La Place is een succes.’

Albert Heijn richting foodservice

Albert Heijn wil meer nadruk leggen of foodservice. Foto: ANP

Albert Heijn groeit volgens trendwatchers langzamer dan de markt. Volgens GfK is die marktgroei 2 procent. De supermarktketen uit Zaandam kondigde onlangs aan de koers te wijzigen en meer aandacht te geven aan verse producten en foodservice, precies het terrein waar Jumbo nu veel succes mee heeft.

Wouter Kolk, de hoogste baas van marktleider Albert Heijn, zei begin december al tegen de NOS dat de supermarkten moeite hebben de omzet verder te laten groeien. Uit een uitgelekte prognose blijkt dat Albert Heijn verwacht dat de meeste winkels minder hard groeien dan de markt. Dat komt deels doordat er steeds meer online wordt besteld. Volgens Kolk is het tijd dat supermarkten ‘een andere functie’ krijgen.

Foto's

Reageer op dit artikel