nieuws

Stilte op site Oliebollentestonline.nl – Facebook vertoont meer activiteit

Nieuws 709

Het blijft stil op de site van Oliebollentestonline.nl. In de week van 16 november (week 46) werd voor het laatst melding gemaakt van het aantal tests dat is gedaan: 49. Op de Facebooksite van de organisatie worden tussen 21 en 26 november een tiental meldingen gedaan van tests, vooral in Zeeland.

Stilte op site Oliebollentestonline.nl – Facebook vertoont meer activiteit
Foto van Van Delft Broodbakkers in De Lierop de Facebooksite van Oliebollentestonline.nl Foto: fb

Wie er achter de Oliebollentestonline.nl zitten, blijft onduidelijk. Een mailadres leidt naar een kantoor bij de ArenA in Amsterdam. Op een verzoek om contact te leggen met de redactie Bakkerswereld is tot dusverre niet gereageerd.

De tests lijken wel door te gaan, afgaande op de meldingen op de Facebookpagina van Oliebollentestonline.nl. Vandaag, maandag 3 december, wordt op Facebook gemeld dat de oliebollentesters onderweg zijn naar Almere en mogelijk Amsterdam. En dat Apeldoorn is bezocht.

Nog geen oliebollen bij Toet

Bedrijfsleider Greet Hofman van Echte Bakker Jan Toet uit Apeldoorn (eerste in de oliebollencompetitie van het Echte Bakkersgilde in 2017) laat weten dat er bij deze bakkerij in ieder geval geen oliebollen kunnen zijn opgehaald, omdat ze die eenvoudigweg nog niet in productie hebben. ‘Dat wordt pas na kerst. Maar we zijn wel heel benieuwd wie dit doen. En vooral ook wie die oliebollen dan keuren. Zijn dat consumenten of is het een vakjury? Beetje vreemd is het allemaal wel.’

De organisatie schrijft online dat er twee keurmeesters aan het team van twaalf (uit elke provincie één) zijn toegevoegd, die de bollen keuren. Dat zou duiden op een vakkundige kwaliteitskeuring, hoewel de organisatie bij de te keuren punten ook schrijft: ‘Uw oliebol wordt getest op smaak, uiterlijk, vulling, luchtigheid en uitstraling van de zaak.’

Een oliebol keuren op ‘de uitstraling van de zaak’ is doorgaans geen activiteit van een productkeurmeester.

Ook Bakkerij Vreugdenhil is bezocht. Foto: FB

Van Delft Broodbakkers krijgt mail achteraf

In de periode tussen 21 en 26 november zijn een tiental adressen bezocht. In die periode zijn in ieder geval Bakkerij Vreugdenhil in Maasdijk, Van Delft Broodbakkers in De Lier en Echte Bakker De Koning in Puttershoek oliebollen opgehaald. Daarnaast zijn diverse gebakkramen bezocht in Middelburg, Goes, Bergen op Zoom, Vlissingen en Halsteren.

Eigenaar Wim van Delft van Van Delft Broodbakkers in De Lier, laat weten dat ze ergens in het weekend zijn geweest (30 nov. of 1 dec.), omdat dit de enige dagen waren waarop hij oliebollen verkocht. Achteraf kreeg hij een mail van de organisatie met de mededeling dat er oliebollen in zijn winkel zijn gekocht voor de test. ‘Ik heb mezelf niet aangemeld, en een klant ook niet’, zegt hij stellig.

Van Delft is niet zo’n fan van anonieme tests, omdat die vaak een momentopname zijn. ‘Maar ik begrijp dat ze alleen een top tien uit de provincie bekendmaken, zonder cijfers. Dat voorkomt dat je kunt worden afgebrand zoals in de AD-test, want van wat ik daar las schrok ik weleens. Het zal maar over je bedrijf worden geschreven…’

Grote reclamecampagne?

In de mail van Oliebollentestonline.nl die Van Delft ontving, staat een mailadres vermeld waar bakkers terecht kunnen met vragen. In die mail wordt de ‘deelnemende’ oliebollenbakker ook gevraagd om de informatie over de test op zijn eigen social media te delen. ‘Een beetje typisch wel’, vindt Van Delft, want ze schrijven: ondanks dat we een grote reclamecampagne op poten hebben gezet op tv en in de media, vragen we u of u dit op Facebook wilt zetten…  Hoe groot was die campagne, ik heb er niets van gezien. Hoe groot is deze organisatie met vijftig volgers op Facebook, hoe serieus moeten we het nemen?’

De bakker uit De Lier ziet het aan. ‘Ik ga eerst maar eens kijken wat dit precies inhoudt. Soms blijkt er een bureau achter te zitten, dat je ineens enorme promotiepakketten aanbiedt zodra je in de prijzen valt. Dat wacht ik eerst maar eens af. Waarschijnlijk hoor ik er nooit meer iets van.’

‘Raar verhaal’

Langzamerhand wordt duidelijk dat niet alle bakkers de gang van zaken op prijs stellen. De bakkers en eigenaren van gebakskramen zijn tenslotte níet anoniem; ze kunnen zichzelf aanmelden en kunnen worden aangemeld door klanten. Of de organisatie ook zelf adressen uitkiest, mocht ze bijvoorbeeld onvoldoende aanmeldingen krijgen, is niet duidelijk.

‘Raar verhaal hé’, meldt een bakker uit Overijssel. ‘Ik denk dat iemand de boel gewoon een beetje gek wil maken.’

Arie van Linstee van Bi’j Oons De Echte Bakker in Haaksbergen, zei al eerder: ‘Wij hebben ons niet aangemeld. Als je op de site kijkt, zie je dat je ook aangemeld kunt worden door een klant’, vertelt hij. Na enig speurwerk heeft hij via facebook één keer een reactie ontvangen, mogelijk van de organisatie. ‘Een man uit Ede reageerde, waaruit we begrepen dat ze op donderdag, vrijdag of zaterdag oliebollen ophalen.’ De bakker is niet bang voor het testen van zijn oliebollen, maar de gang van zaken bevreemdt hem.

De voorwaarden

De organisatie somt het volgende op, op haar site:

  • U kunt uzelf aanmelden voor deze oliebollentest.
  • U kunt ook aangemeld worden door Uw klanten.
  • Uw oliebol wordt getest op smaak, uiterlijk, vulling, luchtigheid en uitstraling van de zaak.
  • Wij kopen 10 oliebollen of meer, afhankelijk van de aanbieding van de verkoper. We doen dit zonder ons bekend te maken.
  • Wij zamelen de oliebollen in tussen 10:00 en 17:00 uur
  • De oliebollen testen wij dezelfde dag.
  • De uitslag wordt op bekend gemaakt op 19 december 2018.
  • Over de uitslag kan niet worden gecorrespondeerd.
  • De 12 winnaars krijgen van ons een oorkonde en een bos bloemen.

Organisatie is gek op oliebollen

De initiatiefnemers leggen op Oliebollentestonline.nl uit dat de test een initiatief is van twaalf liefhebbers van oliebollen, ondersteund door twee experts. ‘Wie zijn wij? Elk komen wij uit een andere provincie van Nederland. Allemaal zijn wij gek op oliebollen, het hele jaar door. Omdat wij er zo dol op zijn, weten we ook dat er heel veel soorten en smaken zijn.’

De anonieme initatiefnemers geven tevens aan waarom Oliebollentestonline.nl in het leven is geroepen. ‘Zoals niemand ontgaan is, is de AD oliebollentest aan zijn einde gekomen, mede door onrechtvaardigheden en bakkers en kraamhouders die zich geschoffeerd en verkeerd beoordeeld voelen. Het is onze bedoeling een eerlijke, objectieve test te maken. We hebben geen winstoogmerk, wij hoeven geen kranten te verkopen, geen advertenties verkopen. Wij vinden het simpelweg leuk om in onze vrije tijd een eerlijke oliebollentest te organiseren.’

Reageer op dit artikel