nieuws

Seidell: Haarlemmer Meer Brood voorbeeld van verantwoord produceren

Nieuws 696

Omroep Max besteedde woensdag 12 december aandacht aan de footprint en kostprijs van verse, bewerkte en geïmporteerde voeding. Gezondheidsprofessor Jaap Seidell noemde Haarlemmer Meer Brood van Bakkerij van Vessem in Haarlem als goed voorbeeld.

Seidell: Haarlemmer Meer Brood voorbeeld van verantwoord produceren
€2,85 kost de ‘sociale ananas’ die koningin Máxima 4 december ontving bij haar werkbezoek aan groente- en fruitimporteur Eosta, winnaar van de Koning Willem I-prijs voor duurzaam ondernemerschap. Foto: ANP

In de uitzending van 12 december (vanaf 23.45 min) gaf Omroep Max onder andere aandacht aan het onderwerp: Verse voeding is duur en bewerkt eten is goedkoop, maar klopt dat wel? Een onderwerp dat ook koningin Màxima bezighoudt, omdat ze zich bemoeit met de werkelijke berekening van voedsel en met de verstrekking van micro-kredieten.

De koningin ontving 4 december de Sociale Ananas tijdens een  werkbezoek aan de biologische groente- en fruitimporteur Eosta in Waddinxveen, winnaar van de Koning Willem I-prijs voor duurzaam ondernemerschap. De ananas kost €2,85, ruim €1 meer dan een ananas in de supermarkt, en de werkelijke prijs. Die was deze week aanleiding voor Omroep Max om in het onderwerp te duiken.

Rol koekjes voor 39 cent?

‘Gezondheidsprofessor’ Jaap Seidell gaf in de uitzending heldere uitleg over voedselstromen en prijsstromen. Als voorbeeld haalde hij een rol koekjes uit de supermarkt aan, dat de consument kan kopen voor 39 cent. ‘Voor dat geld kun je dat thuis nooit maken, alleen de ingrediënten zijn al duurder, maar de hele keten verdient er toch geld aan’, aldus Seidell.

Hoe dat kan? ‘Dat komt doordat er allerlei subsidies en regelingen zijn, die de import van grondstoffen aantrekkelijk maken.’ Daardoor komen de ingrediënten van heinde en ver, maar dat is natuurlijk niet de werkelijke prijs die consumenten in de winkel betalen, legde de gezondheidsprofessor uit.

De werkelijke prijs betalen consumenten uiteindelijk toch, doordat ze indirect meebetalen aan belastingen, internationale handelsverdragen en bijvoorbeeld gezondheidskosten door overconsumptie (zorgpremies).

Haarlemmer Meer Brood

Seidell – directeur van de afdeling gezondheidswetenschappen aan de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) – noemde Haarlemmer Meer Brood van Bakker Van Vessem in Haarlem als goed voorbeeld (zie de uitzending vanaf min 28.50). ‘Ik zag toevallig laatst Haarlemmer Meer Brood, geproduceerd van lokaal graan, waarbij geen pesticiden worden gebruikt, dat het geen 32 cent – wat een brood normaal kost – maar 17 cent kost’, aldus Seidell.

‘Het kan dus ook goedkoper, als je het lokaal maakt, maar dan moet je wel die prijzen goed doorberekenen. Dat gebeurt nu vaak niet door allerlei ingewikkelde systemen en omdat het nu vaak loont om onduurzaam te produceren.’

True Cost

Het is de beweging van The True Cost, aldus Seidell, ‘waar de koningin ook over mee-discussieert; je ziet dat ze verstand heeft van de economie, van boeren en van microkredieten.’

Productprijzen inzichtelijker te maken, is een opdracht aan huidige generaties, voor de volgende luidt de conclusie in het programma. Seidell: ‘Al die ketens, waar in al die tussenstappen veel winst wordt gemaakt, kun je onaantrekkelijker maken. Het geld dat je dan binnenkrijgt, via heffingen bijvoorbeeld, kun je inzetten om lokaal duurzaam geproduceerd voedsel goedkoper te maken, zodat de consument er uiteindelijk een betere prijs voor betaalt en het milieu wordt gespaard.’

Week van de Meer(w)Aarde

Bakker Van Vessem uit Haarlem introduceerde het Haarlemmer Meer Brood eind september van dit jaar, tijdens de Week van de meer(w)Aarde. Eigenaar Jos Huybregts staat een zo verantwoordelijk mogelijke productie van brood en banket voor en wil daar niet alleen zelf verantwoordelijkheid voor dragen, maar ook toeleveranciers, medewerkers en consumenten bij betrekken. ‘Ons Graan Jouw Brood’ is een van de motto’s van het bedrijf.

Duurzaamheid aansprekend maken

Ook de consument hoort daar dus bij, maar ‘duurzaamheid’ verkopen is een moeilijk verhaal, ervaart de bakker uit Haarlem. ‘Als je het woord duurzaamheid gebruikt, denken mensen dat het product duur is. Klanten begrijpen dat niet.’

Huybregts heeft een manier gevonden om de klant wel duidelijk te maken wat duurzaamheid inhoudt. Aan de hand van true-pricing, geholpen door het bedrijf True Price uit Amsterdam, maakt hij helder wat een product – een brood in dit geval – kost aan ingrediënten en aan het verslepen en verschepen daarvan, plus de productiekosten als energie. Het Haarlemmer Meer Brood is het voorbeeld-brood waarmee Bakkerij Van Vessem dit duidelijk maakt: de footprint van dit brood is €0,17 tegenover €0,32 bij een conventioneel brood. Huybregts wil uiteindelijk toe naar een footprint van 1 cent.

Dit zit er in

Reageer op dit artikel