nieuws

Oliebollentest online roept nieuwsgierigheid en vragen op

Nieuws 6557

De twaalf provinciën in Nederland maken zich op voor een oliebollentest online waarvan de initiatiefnemers op de achtergrond blijven. Ook twee keurmeesters, die zich aan de test lijken te hebben verbonden, blijven vooralsnog onbekend. De aanpak roept vragen op – bakkers kunnen zichzelf aanmelden, maar ook aangemeld worden door klanten. Hoe er gekeurd wordt, is niet duidelijk.

Oliebollentest online roept nieuwsgierigheid en vragen op

Wie er achter Oliebollentestonline.nl zitten, is de vraag.  Twaalf initiatiefnemers – uit elke provincie van Nederland één – zijn dit platform gestart, maar blijven anoniem. Uit hun uitingen online blijkt dat zich twee keurmeesters bij de groep hebben aangesloten. Het is de bedoeling dat per provincie een winnaar wordt uitgeroepen, op 19 december.

Inmiddels zijn van diverse oliebollenbakkers producten getest, zo is te lezen op de site van de organisatie. Op haar facebookpagina staan ondernemers met naam en toenaam, ook als die zichzelf niet hebben aangemeld.

‘Aanmeldingen stromen binnen’

Op de site staat – in de week van 16 november: ‘Tot ons groot genoegen stromen de aanmeldingen binnen. Van de vele aanmeldingen zijn er deze week al 49 verkooppunten verdeeld over heel Nederland getest.’

Namen die genoemd worden zijn:
• Taste of Holland – Rotterdam
Echte bakker bi’j Oons – Haaksbergen
• Oliebollenkraam Spuiplein – Den Haag
• Oliebollenkraam Meurs – Kampen
• Eper gebakkraam – Epe
• Oliebollenkraam Bischoff – Haraths – Apeldoorn
• Richard Visser’s gebakkraam – Rotterdam
• Oliebollenkraam Gerrit Visscher – Zwolle

Bijgevoegd is de oproep aan bakkers zich in te schrijven. Ook klanten kunnen hun oliebollenbakker aanmelden via www.oliebollentestonline.nl 

Behoefte aan oliebollentest

Of het stormloopt, is niet goed na te gaan. Baktechnisch adviseur en Wereldkampioen broodbakken Peter Bienefelt heeft het dit jaar in ieder geval een stuk minder druk met het geven van bakadviezen voor oliebollen. ‘Ik merk dat de druk van de ketel is nu de AD-test er niet meer is. Andere jaren was ik hier veel drukker mee besef ik. Ik hoor dat sommigen het prettig vinden dat het een jaartje niet is. Stiekem gaf de AD-test toch ook wel stress’, zegt de Meester Boulanger.

Wie er achter de huidige test online zitten (waarbij de test van de oliebollen zelf vanzelfsprekend wel fysiek gebeurt), weet Bienefelt niet. Hij heeft er nog niet veel over gehoord in het veld. Op zichzelf vindt hij een test prima, omdat het voor een bakker altijd leuk is om in het zonnetje gezet te worden. ‘Dat geeft dan ook een omzetplus. Misschien gaat het wat netter en vriendelijker nu allemaal en worden oliebollenbakkers niet meteen neergehaald als de oliebollen wat minder zijn’, aldus Bienefelt.

Consumententest of vaktechnische test?

Wietse Schiere, baktechnisch adviseur bij Koopmans Meel en Meester Boulanger, heeft evenmin een idee wie erachter zitten. Hij is in ieder geval geen keurmeester bij dit platform: ‘Daar branden wij bij Koopmans onze vingers niet aan’, zegt hij. ‘Het is natuurlijk raar dat we bakkers adviseren hoe ze oliebollen moeten bakken en die dan later gaan keuren voor zo’n test.’

Een van de vragen die Schiere zich stelt: ‘Is dit een consumententest of een vaktechnische test? Dat moet je als organisatie wel nadrukkelijk kenbaar maken.’ Hij heeft horen verluiden dat één van de keurmeesters van Oliebollentestonline.nl geschoold levensmiddelentechnoloog is en niet uit de bakkerijbranche komt.

Bi’j Oons

Arie van Linstee van Bi’j Oons: ‘Wij hebben ons niet opgegeven.’ Foto: archief Bakkerswereld

Eén van de bakkers van wie oliebollen zijn getest, is Arie van Linstee van Bi’j Oons De Echte Bakker in Haaksbergen. Van Linstee weet zelf echter van niets: ‘Wij hebben ons niet aangemeld. Als je op de site kijkt, zie je dat je ook aangemeld kunt worden door een klant’, vertelt hij. Na enig speurwerk heeft hij via facebook één keer een reactie ontvangen, mogelijk van de organisatie. ‘Een man uit Ede reageerde, waaruit we begrepen dat ze op donderdag, vrijdag of zaterdag oliebollen ophalen.’

Van Linstee is niet bang voor het testen van zijn oliebollen, maar de gang van zaken bevreemdt hem. ‘Onze oliebollen zijn goed, daar ben ik niet bang voor. Maar we waren in de week dat ze geweest zijn, nog aan het testen. Misschien was die goed, maar misschien ook nog niet helemaal’, legt hij uit. ‘Als ze de bol op vrijdag hebben opgehaald, was het een mindere oliebol. Was het zaterdag dan zit het wel goed.’

De anonimiteit begrijpt hij niet. Niet transparant is wie er keuren en waar bij de keuring op gelet wordt. ‘En ze zeggen niets als ze in de winkel zijn, dus je weet het niet. Als je wilt reageren, dan kan dat niet.’

Reacties op afschaffen AD-test

Na de bekendmaking dat de AD Oliebollentest zou worden afgeschaft, in juni 2018, reageerden bakkers en banketbakkers met gemengde gevoelens; sommigen waren opgelucht, anderen vonden het jammer. Vriend en vijand waren het erover eens dat de AD-test de afgelopen jaren zorgde voor een betere kwaliteit, al zorgde de aanpak van het AD dan voor controverse.

Daags na het afschaffen van de AD Oliebollentest reageerde Robèrt van Beckhoven: ‘De AD Oliebollentest zorgde voor betere oliebollen. Een jaar of tien geleden kregen we nog op veel plaatsen van die vetbollen te eten. Door die test gingen bakkers zich er veel intensiever mee bezig houden. Er kwam meer aandacht voor de kwaliteit van het product.’

‘Kritieken erg hard’

De Meester Boulanger en Meester Patissier noemde het verdwijnen van de Oliebollentest ‘te rigoureus’. Tegelijkertijd was hij van mening dat het AD het respectvoller had kunnen insteken: ‘Ik vind dat we niet op de wereld zijn om elkaar kapot te maken, zoals ook wel eens gebeurde in die test, maar waarom geen test waarin je alleen de beste dertig publiceert bijvoorbeeld? Of het commentaar gewoon anders formuleren.’

Arie van Linstee vindt het enerzijds jammer dat de AD-test is verdwenen, maar anderszijds waren de kritieken wel erg hard, zegt hij. ‘Die test was toch omstreden, ik geloof zelf niet dat-ie eerlijk was. Hoe kun je derde worden met je oliebol bij de Echte Bakkers en 68e bij de AD-test?’

Twaalf provinciewinnaars

De branche heeft vervolgens zelf een poging gedaan een Nationale Oliebollentest in het leven te roepen. Het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC), de Nederlandse Brood- en banketbakkers Ondernemersvereniging (NBOV) en de Stichting Ambachtelijke Bakkerij(SAB) hebben de mogelijkheden onderzocht, in een opzet die aan zou sluiten bij de wensen van bakkers. Dat bleek in elk geval voor 2018 niet haalbaar.

Een andere partij is dus nu in dit gat gesprongen. Op de site Oliebollentestonline.nl staat dat de test een initiatief is van twaalf liefhebbers van oliebollen, ondersteund door twee experts. ‘Wie zijn wij? Elk komen wij uit een andere provincie van Nederland. Allemaal zijn wij gek op oliebollen, het hele jaar door. Omdat wij er zo dol op zijn, weten we ook dat er heel veel soorten en smaken zijn.’

Oliebollentestonline.nl test in elke provincie bij maximaal 25 verkooppunten oliebollen. Dit kunnen er minder zijn, afhankelijk van het aantal aanmeldingen en beschikbaarheid in de testperiode. De test levert twaalf winnaars op, één winnaar per provincie. ‘Deze winnaar wordt door ons uitgeroepen tot de beste oliebollenbakker van zijn of haar provincie. We beoordelen de oliebollen op smaak, uiterlijk, vorm, vulling, en luchtigheid. Klantvriendelijkheid slaan we over omdat dit geen invloed heeft op de smaak’, aldus de organisatie

Ter vervangingen van eerdere test

Ook leggen de initatiefnemers uit waarom Oliebollentestonline.nl in het leven is geroepen. ‘Zoals niemand ontgaan is, is de AD oliebollentest aan zijn einde gekomen, mede door onrechtvaardigheden en bakkers en kraamhouders die zich geschoffeerd en verkeerd beoordeeld voelen. Het is onze bedoeling een eerlijke, objectieve test te maken. We hebben geen winstoogmerk, wij hoeven geen kranten te verkopen, geen advertenties verkopen enz. Wij vinden het simpelweg leuk om in onze vrije tijd een eerlijke oliebollentest te organiseren.’

Reageer op dit artikel