nieuws

Snoepen nieuwe stijl bevat minder suiker en meer groente

Nieuws 437

Op de Food Inspiration Days, maandag 15 en dinsdag 16 oktober in Veghel, wordt geëxperimenteerd met lekker en gezond snoepgoed waarin groente is verwerkt. Het evenement wil een bijdrage leveren aan een gezondere levensstijl, waarin minder suiker en toch lekker samengaan.

Snoepen nieuwe stijl bevat minder suiker en meer groente
Zure matjes gemaakt op basis van komkommer. Foto: Yama Food

Koks en patissiers – onder wie Bart de Gans  – maken tijdens de Food Inspiration Days combinaties van snoep en groente, die vooral ook lekker moeten zijn. Het gaat onder meer om zure matjes gemaakt op basis van komkommer, marshmallows met gele paprika en nieuwe slush puppies van pompoen.

‘Wat er nu aan snoep in de winkel ligt en wordt verkocht in de horeca, bevat veel suiker, zoetstoffen, kleurstoffen en smaakstoffen’, zegt foodgoeroe Hans Steenbergen van Food Inspiration, mede-organisator van het evenement in Veghel. ‘Het snoep wordt in elkaar geknutseld door technologen die zich vooral druk maken om houdbaarheid en verkoopbaarheid. Om geld te verdienen dus. Daarom is het goed dat koks zich er nu mee gaan bemoeien. Die zijn meer gericht op smaak en gezondheid.’

Chocolade maar ook banket

Nederlanders snoepen wat af. Ze krijgen – vaak onbewust – veel suiker binnen. Chocola, drop, toffees, zuurtjes – maar ook allerlei producten in de banketsector dragen daar aan bij. Een aantal jaren geleden introduceerden telers al tegenhangers als snoeptomaatjes en snoepkomkommers. De koks in Veghel proberen deze twee te combineren en de groentevarianten een boost te geven.
‘We moeten een beetje af van die zoete meuk, die wil je je kinderen niet voorzetten. Voor de huidige generaties is het misschien wat moeilijker, maar als je nieuwe generaties gezonde variaties voorzet, zijn die voor hen straks vanzelfsprekend’, aldus Steenbergen.

Signaal afgeven

Het nieuwe snoepgoed is een experiment. De koks, onder leiding van culinair chef Arjan Siemerink van Yama Foodservice in Utrecht, willen een signaal afgeven. ‘Noem het een statement. Bij ons koks gaat het toch vooral om lekker eten. Wij willen snoepgoed lekkerder maken, en ook gezonder.’

Het is volgens hem een misverstand dat de nieuwe producten vooral zijn bedoeld voor de jeugd. ‘Iedereen houdt toch van snoepen? Deze producten zijn bedoeld voor alle generaties.’
De koks hebben de wind mee. Steeds meer consumenten letten immers op wat ze eten. De omzet van de al bestaande snoepgroentes bijvoorbeeld stijgt de laatste jaren enorm. Volgens marktonderzoeker IRI is de omzet van snoepgroenten in supermarkten (exclusief Aldi en Lidl) sinds 2015 gegroeid met 70 procent, tot bijna 94 miljoen euro, meldt nieuwsblad Distrifood.

Tijd voor iets nieuws

Steenbergen vindt de snoeptomaatjes en snoepkomkommers niet echt spannend. ‘Dat soort zaken hebben we nu wel gehad hè. Tijd voor iets nieuws, lijkt me’, zegt hij tegen de NOS.

In Veghel kunnen zo’n 1700 mensen uit horeca en levensmiddelensector de producten voor het eerst proeven. Wanneer ze in de winkel liggen? Steenbergen: ‘Nou ja, ik hoop dat er enthousiast op gereageerd wordt. Met het oog op Sinterklaas zou het toch mooi zijn als er in steden een pop-upstore geopend kan worden met dit snoep van de toekomst. Maar het heeft natuurlijk – zoals alles – even zijn tijd nodig.’

Reageer op dit artikel