nieuws

Marktdata.nl: hype rond tritordeum zakt in

Nieuws 675

De grote belangstelling voor tritordeum lijkt voorbij, meldt onderzoeksbureau Marktdata.nl. Rond de Tour de France werd gespeculeerd over een nieuwe hype, maar het onderzoeksbureau uit Almelo ziet dat er in Google nauwelijks nog wordt gezocht op ‘tritordeum’, in tegenstelling tot ‘speltbrood’.

Marktdata.nl: hype rond tritordeum zakt in
Brood gemaakt van tritordeum, een kruising tussen harde tarwe (triticum durum) en wilde gerst (hordeum chilense) die een lager glutengehalte kent. Foto: Commandeursmolen

Er leek een nieuwe hype te zijn geboren rond tritordeum, een kruising tussen harde tarwe (triticum durum) en wilde gerst (hordeum chilense). Het ‘wondergraan’ heeft een lager glutengehalte en zou beter zijn voor de vertering.

Weliswaar hebben nieuwe producten in de broodbakkerij vaak tijd nodig om te landen voordat ze vast onderdeel gaan uitmaken van het assortiment, zo leert de praktijk bij de introductie van desem en spelt. Bovendien hoeven het zoekvolume en de verkoop van het gezochte product niet direct verband met elkaar te hebben, laat Han van Es namens Marktdata.nl desgevraagd weten. ‘Maar het zoekvolume zegt wel iets over de ontwikkeling van de belangstelling naar (en waarschijnlijk uiteindelijk het koopgedrag van) een product.’

Sprookje ontkracht

Na de forse hype rondom spelt is het product in vele bakkerijen inmiddels een vertrouwd product – een trend – geworden. Of dat met tritordeum gaat gebeuren, is de vraag volgens het marktonderzoeksbureau. ‘Bij aanvang van de Tour de France dit jaar dook de landelijke media er vol op. Er werd gespeculeerd over een nieuwe hype na de successen van spelt- en desembrood. De ontwikkeling van het zoekvolume in Google naar tritordeum ontkracht het sprookje’, stelt het bureau.

Zoekmethode

Het zoekverkeer naar tritordeum in Google is onderzocht over de periode oktober 2014 tot en met september 2018. Het gemiddelde aantal maandelijkse zoekopdrachten in 2014 en 2018 zijn dus over een deel van het jaar gemeten.

Gemiddeld werd er in Nederland in het jaar 2014 in Google slechts 10 keer per maand gezocht op de term tritordeum. In het lopende jaar 2018 is tot oktober gemiddeld 621 keer per maand gezocht op tritordeum. ‘Daarmee is er in het lopende jaar fors meer gezocht naar het wondergraan. Echter, als we kijken naar het zoekvolume per maand in het lopende jaar 2018 ontstaat onderstaand figuur’, aldus Marktdata.nl:

Tijdens de Tour de France in juli ziet de onderzoeker een flinke piek in het zoekvolume. In de meest recente maanden augustus en september ligt het zoekvolume met 480 zoekopdrachten per maand weer rond het gemiddelde van de maanden in het voorjaar. Daarmee lijkt tritordeum als wondergraan toch geen serieuze trend of hype te worden. Zeker als we het vergelijken met het gemiddelde maandelijkse zoekvolume van de voorgaande trends zoals speltbrood en desembrood, die beiden enkele duizenden zoekopdrachten per maand hebben.

Spelt versus desem

Onderstaand figuur toont de verhouding van het zoekvolume van ‘speltbrood’ ten opzichte van het zoekvolume van ‘desembrood’ over de afgelopen jaren.

In het Marketingrapport Bakkerijbranche 2017 werd reeds melding gemaakt van de opkomst van desembrood, dat aan populariteit won ten opzichte van speltbrood. Aan de opmars van desembrood lijkt nu een einde te zijn gekomen. Het zoekaandeel van desembrood blijft dit jaar steken op 29 procent van het totale zoekvolume naar spelt- en desembrood.

In het jaar 2017 werd er maandelijks gemiddeld 2.350 keer via Google gezocht naar desembrood. Speltbrood was in dat jaar goed voor bijna 5.700 maandelijkse zoekopdrachten.

Wit, bruin, volkoren

En dan de zoekverhoudingen tussen wit-, bruin- en volkorenbrood, hoe is het daarmee? Zijn daar verschuivingen waarneembaar als gevolg van de toegenomen aandacht voor gezonde voeding en gezondheid in het algemeen? Bijgaand figuur toont de verhouding van het zoekvolume van de drie broodsoorten over de afgelopen jaren.

Tot en met het jaar 2016 nam het zoekaandeel van volkorenbrood jaarlijks duidelijk toe ten opzichte van dat van wit en bruin brood. Over het jaar 2017 en 2018 zijn er nauwelijks waarneembare veranderingen in de verhouding van het zoekvolume.

Vrij gelijkmatige verdeling over de maanden

Het zoekvolume van de verschillende type broden en graansoorten kent een vrij gelijkmatige verdeling over de maanden van het jaar. Wel wordt er in de maand januari relatief vaak gezocht en is er in de maand juli een dipje in het zoekvolume (met uitzondering van tritordeum). In de maand oktober wordt er relatief veel gezocht naar volkorenbrood en speltbrood. Voor desembrood ligt de piek in het zoekvolume in de maand januari.

Het complete rapport

Het complete Marketingrapport Bakkerijbranche 2017 is verkrijgbaar bij Marktdata.nl. Het geeft inzicht in de branchestructuur, het economisch perspectief, inkoopgedrag van bakkerijen, leveranciers van bakkerijgrondstoffen, bakkerijmachines, verpakkingen en meer en hoe en via welke media u bakkerijen het beste kunt bereiken.

Reageer op dit artikel