nieuws

Leden Genootschap onder de indruk van ondernemerschap Bob Hutten

Nieuws 599

Zo’n veertig leden van het Genootschap voor de Bakkerij en een tiental introducés brachten dinsdag 23 oktober een inspirerend bezoek aan de Verspillingsfabriek in Veghel. De leden kregen een rondleiding door het ‘ verspilde’ fabriekspand en de bevlogen eigenaar en ondernemer Bob Hutten en zijn ‘samenwerkers’ vertelden hun visie op personeelsbeleid.

Leden Genootschap onder de indruk van ondernemerschap Bob Hutten
De leden van het Genootschap voor de Bakkerij brengen een bezoek aan de Verspillingsfabriek.

Het leven van ondernemer Bob Hutten, telg uit een bakkersgeslacht, draait in zijn ogen om van betekenis te zijn. Deze zienswijze van Hutten heeft geresulteerd  in diverse innovatieve stappen en een trendsettende rol in de foodservice-sector. Maar ook als werkgever toont het bedrijf in Veghel zich als eigenzinnig en vooruitstrevend en wordt kosten noch moeite gespaard om de bijna 2000 personeelsleden in de meest prettige en productieve staat te brengen.

Hutten is de drijvende kracht achter Hutten Catering en de Verspillingsfabriek. In dit ‘verspilde’ fabriekspand in Veghel, dat Hutten liet inrichten met diverse koel- en productieruimtes, krijgen reststromen vanuit de voedingsindustrie een nieuwe, nuttige bestemming. Zo worden de kontjes en kopjes van de tomaten die bijvoorbeeld McDonald’s overhoudt, verwerkt tot tomatensoep en -saus. Samen met een aantal van zijn collega’s vertelt hij de leden van het Genootschap onder andere hoe je verspilling van talent kunt voorkomen en hoe je je kunt onderscheiden als werkgever.

Smeltkroes aan samenwerkers

Bob Hutten houdt geregeld lezingen over over De Verspillingsfabriek, waarmee hij voedselverspilling tegen gaat. ‘Ik schaam mij kapot. De verspilling in Nederland is verschrikkelijk.’

De eigenzinnige ondernemer startte niet alleen de Verspillingsfabriek, maar nam in 2015 ook Bakkerij Kentalis Compas over. Het oorspronkelijke doel van deze bakkerij was jonge mensen met gehoorproblemen, die niet aan een reguliere baan kunnen komen, een zinvolle dagbesteding aan te bieden in een aangepaste en prettige werkomgeving.

Inmiddels is het personeel in de bakkerij en in de Verspillingsfabriek volgens Hutten een smeltkroes aan mensen, ‘inclusieven’ zoals hij zijn medewerkers, zijn samenwerkers noemt. Allemaal mensen die er volgens Hutten echt toe doen. Talenten, die ieder vanuit hun eigen kunnen, een steentje bijdragen aan de toekomst van het bedrijf.

Mensen in hun kracht zetten

Het is volgens Hutten van groot belang dat mensen echt betrokken worden en daardoor het gevoel hebben dat zij meewerken aan het doel, zoals een betere bakkerij maken. Dat vraagt een andere vorm van leiderschap. ‘Ik dacht vroeger ook dat ik de baas was, maar op een moment zie je dat je rol moet veranderen. Dan kom je als leider in de volgende fase terecht: de rol van het faciliteren zodat mensen in hun kracht komen.’

Investeren in geluk

Het leven draait in de ogen van ondernemer Bob Hutten om van betekenis te zijn

Hutten investeert in het geluk van zijn samenwerkers. Echt niet altijd even makkelijk, want werken met ‘inclusieven’ betekent soms dat snel schakelen bijvoorbeeld niet gaat. Maar door consequent te zijn en te geloven in zijn droom en dat van zijn mensen, ziet Hutten zijn onderneming jaar na jaar verder groeien. Het leven draait in zijn ogen om van betekenis te zijn.

Niet altijd makkelijk in de praktijk

De leden van het Genootschap voor de Bakkerij toonden zich zeer geïnteresseerd in de aanpak van Hutten en menig ondernemer vroeg zich af hoe het andere personeel staat tegenover het werken met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

‘In de praktijk is het niet altijd makkelijk. Deze werknemers hebben echt begeleiding nodig en voor je overige personeel is dat niet altijd even makkelijk’, is een veel gemaakte opmerking. Hutten herkent de ervaringen en wees de leden van het Genootschap erop inderdaad goed voorbereid te zijn en hulp te zoeken bij gemeente of UWV, die met hun expertise bij kunnen dragen aan het slagen van dergelijke projecten.

Beste, Leukste, Gelukkigste

Lees verder onder de video

Ook Thijs Fokker, manager mobiliteitscentrum & community bij Hutten, ging in zijn sprankelende betoog in op de manier waarop Hutten zijn personeelsbeleid heeft georganiseerd. ‘We gaan uit van positiviteit, het BLG-principe. Dat staat voor Beste, Leukste, Gelukkigste. Het welzijnsdenken. Wij denken niet dat door het hebben van geld succes wordt gegenereerd en dat je daar gelukkig van wordt, maar juist in de omgekeerde volgorde. Doordat je gelukkig bent, kun je succesvol zijn en dan ga je vanzelf geld verdienen.

Toverwoord is lidmaatschap

‘Bakkerijen’, zo hield Hutten zijn gehoor voor, ‘onderscheiden zich in de markt doordat ze kunnen inspireren, een beleving geven, het moment kunnen pakken en de klanten kennen. Het toverwoord voor de bakkerij is lidmaatschap’, meent hij. ‘De klant echt bedienen, beleving bieden en gelukkig maken. En luisteren naar wat de klant wil. Je klantenbestand verder uitbreiden door het gevoel of een daadwerkelijk lidmaatschap tot stand te brengen. Op die manier ben je echt in staat meer klanten in je winkel te krijgen.’

Gaele de Haan

Geale de Haan, voorzitter van het Genootschap voor de Bakkerij.

Voorzitter Geale de Haan van het Genootschap zegt daags na het bezoek aan Hutten onder de indruk te zijn van het bezoek. ‘Het was echt heel inspirerend. Niet alleen de locatie, maar ook de persoon Bob Hutten. Wat een bijzondere man. Dit was een hele goede bijeenkomst, die door heel veel leden van het Genootschap en zeker een tiental introducés is bijgewoond. Een compliment voor de organisatie is hier wel op zijn plek. De schwung zit er bij het Genootschap nu goed in.’

Ook Genootschap zoekt talent

Het Genootschap voor de Bakkerij wil overigens ook het ledenbestand verder uitbreiden met nieuw talent. Nieuwe leden, die op enig niveau beslissingsbevoegd is in een bedrijf in de sector, zijn van harte welkom. De volgende bijeenkomst vindt waarschijnlijk plaats op 5 februari 2019.

 

Reageer op dit artikel