nieuws

Btw-enquête: deelnemers verwachten prijsstijging van 5,5 tot 6,3 procent

Nieuws 1041

Bakkers verwachten hun prijzen vanaf 1 januari 2019 te laten stijgen met 5,5 tot 6,3 procent. In deze stijging is de wettelijk verplichte btw-verhoging van 6 naar 9 procent meegenomen. Bijna 50 procent wil de psychologische prijs loslaten.

Btw-enquête: deelnemers verwachten prijsstijging van 5,5 tot 6,3 procent

Dat blijkt uit het exclusieve btw-onderzoek onder 231 ambachtelijke bakkers door Bakkerij Support, BakkerijMonitor en Bakkerswereld. De deelnemende bakkerijen hebben gisteren elk voor zich een terugkoppeling op de cijfers en de enquête-antwoorden ontvangen, met tips en adviezen.

Grote behoefte om mee te doen

Volgens de onderzoekers Joep Gommans van Bakkerij Support en Friso Berghuis van de BakkerijMonitor was de behoefte om deel te nemen aan het btw- en prijsonderzoek groot, getuige het aantal vrijwillig ingevulde enquêtes.  De helft van de 231 ambachtelijke bakkerijen geeft aan de psychologische grens los te laten zodra de prijzen worden verhoogd. Dit is niet langer vol te houden.

Loslaten psychologische prijs

Dat de helft van de bakkers de psychologische prijsvoering wil loslaten, heeft de onderzoekers wel verbaasd. ‘Vanuit twee invalshoeken kan ik daar een reactie op geven’, zegt Berghuis. ‘Enerzijds vanuit het perspectief dat de supermarkt Waarschuwing voor graaien in kassa bakkerijmogelijk op versgroepen een ander beleid gaat voeren, zodra de  btw-verhoging er is. Anderzijds: wat doe je als de consument je toch te duur gaat vinden? Wat is het effect op luxere artikelen als je de prijs wel boven een psychologische grens gaat zetten en de afzet afneemt met 10%?’

Bang dat klant bakker duur gaat vinden

Een kwart van de bakkers die de psychologische grens los gaat laten, is bang dat de consument de bakker als duur gaat ervaren. Joep Gommans zegt daarop het volgende: ‘Als je niet onderscheidend bent, ben je altijd te duur! Mijn tip is om een degelijk prijsbeleid te hanteren voor je basisassortiment en wel te kijken of je bepaalde prijzen naar beneden kunt afronden. Misschien is het wel beter om juist minder op de P van prijs te focussen en je meer te richten op de toegevoegde waarde die je als vakman de klanten kunt bieden. Laat de klant daarbij voor je ‘werken’. Zet hem in als ambassadeur laat hem jouw verhaal verder vertellen.’

Workshop psychologische prijseffecten

Een groot aantal deelnemers aan het onderzoek heeft aangegeven interesse te hebben in een workshops die relatie hebben met bovenstaande:  ‘Klant tot Ambassadeur’ en ‘Calculeren – Psychologische prijseffecten’. Deze workshops worden gehouden op dinsdag 30 oktober in Nijkerk (bij Amersfoort).

Nadere info en aanmelden

Voor nadere informatie kunt u terecht bij Joep Gommans van Bakkerij Support en Friso Berghuis van BakkerijMonitor

Aanmelden voor de workshop? Klik dan hier.

Programma 30 oktober:

10.00 uur – 10.15 uur: Inloop/koffie
10.15 uur – 10.30 uur: Ontvangst door Marijke Buijs en voorstellen initiatiefnemers
10.30 uur – 10.45 uur: Presentatie resultaten door Friso Berghuis
11.00 – 13.00 uur: Workshop van Klant tot Ambassadeur (Joep Gommans) en Calculeren en effect Psychologische prijzen (Friso Berghuis).
13.00 – 14.00 uur: Lunch en netwerken

De kosten voor het bijwonen van deze dag bedragen € 50,- per persoon excl. btw. 

Praktische informatie

Datum: Dinsdag 30 oktober 2018
Tijd: 10:00 – 14:00 uur
Locatie: De Schakel Nijkerk, Oranjelaan 10, 3862 CX Nijkerk

 

Reageer op dit artikel