nieuws

Zeelandia introduceert slimme solutions op IBA 2018

Nieuws 1592

Geen revolutie maar een evolutie, dat is wat Zeelandia laat zien op de IBA 2018. De flinke stand in Hal A2 laat innovatieve oplossingen en toepassingen zien, ingegeven door vragen vanuit de markt. Kruisbestuiving van de slimme toepassingen komt meer dan eens voor, zo tonen onder meer patissiers Ramon Huigsloot en Lieven Boerjan.

Zeelandia introduceert slimme solutions op IBA 2018

De zeven solutions die Zeelandia op de IBA 2018 laat zien dragen alle klinkende namen. ‘Het is bijna consumentenmarketing’, legt Global Communications Manager Ronald Panis uit, ondersteund door Export Manager Richard de Boer en de vele internationale collega’s die de diverse units in de stand bemensen. Niet alleen de Nederlandse bakkers bezoeken de stand in groten getale, bakkers ‘from all over the world’ verdringen zich.

What the Fudge

‘What the Fudge’ bijvoorbeeld, is een van de oplossingen waarbij Zeelandia fudge niet alleen gebruikt als vulling voor producten, of maar ook als  een coating die minder kleeft als je hem toepast dan bijvooreeld fondant of icing. De fudge kan gebruikt worden in de Fitstick, een kleine healtbar, die door de Belgische patissier Lieven Boerjan wordt aangekleed tot de prachtigste candybars. ‘Met deze creaties laat ik eigenlijk zien wat je met een heel eenvoudig basisproduct (de gezonde candybar, red.) kunt doen, met inzet van de andere producten die Zeelandia laat zien. Wat is de functie van onze producten en wat kan ik ermee?’

Lieven duidt ook op de vruchten-, fruit- en caramel- en notenvullingen van de global grondstoffenleverancier. ‘Wat we hier in de stand, maar ook in ons wereldwijde concept willen laten zien, is hoe de verschillende afdelingen van Zeelandia in de wereld elkaar op een mooie manier kunnen aanvullen en inspireren’, vult Panis aan. ‘Het is de haute couture – niet bedoeld om precies na te maken, maar ter inspiratie.’

Make the moist of it

Behalve What the Fudge bedacht Zeelandia ‘Make the moist of it’. Hierbij worden zuurdesem en voorgeweekte granen en zaden in zuurdesemculturen ingezet op zowel brood als stukswerk. Door deze toepassing wordt voorkomen dat er vocht aan brood en stukwerk zoals bijvoorbeeld muffins wordt onttrokken, waardoor het product droog zou kunnen worden.

Donut brulee

Even verderop laat Ramon Huigsloot zien hoe hij de diverse coatings, scaldis (imitatie-chocolade), vullingen en fudges van Zeelandia toepast op donuts. Ze zien er allemaal even prachtig uit. Verrassend is de donut brulee, waarvoor Huigsloot de brander gebruikt.

(tekst loopt door onder de foto)

Voor grote en kleine bakkers

Vooral de units waar fruitvullingen en de fudges (in 4 smaken) kunnen worden geproefd, worden overspoeld door bezoekers. Uit alle delen van de wereld is interesse voor de solutions, die symbool staan voor de aanpak van Zeelandia: zoeken naar oplossingen waar de bakker om vraagt, aansluitend bij de consumentenvraag, waarbij de marges voor zowel de kleine als de middelgrote en grote bakkerijen aantrekkelijk zijn. De Fitstick ‘Grab & Go’ bijvoorbeeld is een totaalconcept, van grondstof tot en met de verpakking die Zeelandia eveneens levert, passend bij de diverse  snijvormen.

Verrassende brood-sound-test

Een publiekstrekker is ook de brood-sound-test. Klanten meten de smaak en versheid van een product vaak af aan de knapperigheid ervan. Zeelandia heeft daarom een Crustitest ontwikkeld, onder het naam ‘The sound of crrrrsst!’

Bezoekers aan de IBA kunnen de geluidstest doen: hoe klinkt een kaiserbroodje, hoe de baguette en hoe een ciabattabroodje. Elk broodje blijkt namelijk een heel eigen geluid te hebben, aan de hand waarvan je het kunt herkennen. Zo is dus eigenlijk ook de dikte van de korst te horen. Een verrassende noviteit die zorgt voor de nodige hilariteit onder de bezoekers. Business en pleasure komen er samen. Zeelandia gaat deze Crustiness-test in de productontwikkeling gebruiken.

Foto's

Reageer op dit artikel