nieuws

Stagiairs voelen zich aan lot overgelaten

Nieuws 470

Werkgevers onderschatten stages en stagiairs, zegt Maarten Brand, auteur van Het grote stageboek voor werkgevers. Zij zouden meer tijd in stagiairs moeten steken, al was het maar omdat zij later aantrekkelijke werknemers kunnen zijn.

Stagiairs voelen zich aan lot overgelaten
Het grote stageboek voor werkgevers – Alles over het vinden en binden van talent is verschenen op 11 september en te koop voor €29,50 (ISBN 9789461262950).

In de praktijk blijkt een stage voor zowel werkgever als stagiairs nogal eens niet aan de verwachtingen te voldoen, zo blijkt uit Het grote stageboek voor werkgevers. De uitgave bestrijkt een breed vlak van werkgevers, ook de bakkerij-, horeca- en slagerijsector behoren hiertoe.

Zou win-winsituatie moeten zijn

Op het eerste gezicht is elke stage een win-winsituatie voor alle partijen: de stagiair leert zijn of haar kennis toe te passen op de werkvloer en het stagebedrijf heeft er tijdelijk een goedkope arbeidskracht bij. Iedereen blij. Maar in de praktijk voelen stagiairs zich meer dan eens aan hun lot overgelaten en nemen werkgevers onvoldoende hun verantwoordelijkheid, zo blijkt uit het boek van Maarten Brand.

Bedrijven vinden onder meer dat ze te veel tijd kwijt zijn aan begeleiding en dat ze maar weinig terugkrijgen voor de stagevergoeding, als die al gegeven wordt. Studenten hebben tegelijkertijd het gevoel dat ze onder hun niveau als een soort uitzendkracht worden ingezet.

Dit moet anders, vindt stagestrateeg Maarten Brand, die daarom een boek schreef voor werkgevers: Het grote stageboek voor werkgevers – Alles over het vinden en binden van talent.

Onmisbaar voor de economie

Voor het mbo zijn er al meer dan 365.000 geregistreerde stageplaatsen en leerbanen. Voor het hbo en de universiteiten gaat het om naar schatting minstens 100.000 stageplekken.

Stages zijn dan ook onmisbaar voor de economie, studenten én bedrijven, dus het moet beter, zegt Maarten Brand: ‘Veel bedrijven kijken naar wat een stage hen op de korte termijn oplevert. Maar ik zie dat  bedrijven hier een enorme kans laten liggen. Stages zijn een geweldig effectieve en voordelige manier om als eerste jonge talenten aan je te binden en jouw imago als (potentieel) werkgever op de kaart te zetten’.

Goede voorbereiding betaalt zich terug

Stages beter benutten vereist dat bedrijven een stageplek anders moeten behandelen: ze moeten vlotgeschreven vacatureteksten publiceren, kandidaten actief scouten en het hele bedrijf inrichten op het werken met jong talent. En vooral: van tevoren een goed stageplan hebben klaarliggen.

Brand: ‘Zo’n voorbereiding is veel werk, maar met een slimme strategie goed te doen, ook als je geen professionele HR-afdeling hebt. Bovendien, als je alles tijdens de stage moet uitvogelen, kost het je uiteindelijk veel meer tijd. Een goede voorbereiding verdient zich terug omdat stagiairs en begeleiders tevreden zijn en alles soepel loopt.

Brand is er overigens van overtuigd dat bedrijven steeds beter hun best zullen doen: ‘De arbeidsmarkt is en blijft krap, dus steeds meer bedrijven zullen de waarde inzien van succesvolle stages.’

Over Maarten Brand

Maarten Brand is stage-expert en oprichter en projectleider van Stagebureau Connectie in Haarlem. Hij adviseert en traint werkgevers en opleidingen om ervoor te zorgen dat elke stage een succes is voor stagiaire en werkgever.

Reageer op dit artikel