nieuws

Najaarsinspiratie voor Echte Bakkers

Nieuws 271

Het Echte Bakkersgilde organiseerde woensdag 12 september de jaarlijkse Najaarsbijeenkomst voor haar leden. Er werden demo’s gegeven, reclameplannen gepresenteerd en er was aandacht voor het tegengaan van voedselverspilling. GildePartner Koopmans Meel lanceerde de vernieuwde Brovitesse Zonnebloem mix en er werd kennis gedeeld over coaching van personeel en fotografie voor social media.

Najaarsinspiratie voor Echte Bakkers
Beeld: Echte Bakkersgilde

Na het startschot van Geert Caniels, directeur van het Echte Bakkersgilde, kwam Joep Gommans aan het woord. Hij deelde de plannen voor De Dag van de Echte Bakker waarmee het Gilde het ambacht weer extra op de kaart wil zetten. GildeMeester Jan Zweistra vroeg aandacht voor de geplande Masterclasses en ledenactiviteiten en Hanno Spanninga van Foodresult deelde in zijn presentatie het belang van een goede strategie voor succesvol ondernemerschap.

Brovitesse Zonnebloem mix

GildePartner Koopmans Meel was aanwezig om de vernieuwde Brovitesse Zonnebloem te presenteren. Deze nieuwe 50% mix is speciaal en exclusief voor leden van het Echte Bakkersgilde samengesteld en biedt meer ruimte voor creativiteit van de bakkers. De vernieuwde mix is vanaf vandaag verkrijgbaar bij Koopmans. Als laatst was Toogoodtogo aan het woord. Zij bestrijden voedselverspilling door winkels te helpen hun overtollige voedsel te verkopen via de Too Good To Go-app. Hun visie: een wereld creëren waarin geproduceerd eten ook op een bord belandt. Na de presentaties konden de aanwezige bakkers diverse workshops volgen.

Fotoshoot Brokkenmakers

Professionele fotoshoot om de speculaasverkoop te stimuleren

Alle aanwezige bakkers konden op de foto in een speculaassetting. Het thema van deze fotoshoot was ‘Brokkenmakers’. Met de foto’s kunnen de bakkers dit najaar de verkoop van hun speculaas een impuls geven.

Aan de slag met staven, stollen en bollen

Kennis delen en leren van elkaar is een van de hoofddoelen van het Gilde. Tijdens de Najaarsbijeenkomst konden de bakkers deelnemen aan de mini Masterclasses staven, stollen en oliebollen. Deze werden verzorgd door Echte Bakkers Gertjan Treur (Schoonhoven), Willem Steenbergen (Meppel) en Toet (Apeldoorn). Zij eindigden al menig keer in de top 3 van onze eindejaarscompetities en lieten zien hoe zij dat voor elkaar hebben kregen. Zo kan iedere bakker goed voorbereid met deze producten aan de slag.

Fotografie voor social media

Mooie foto’s in een handomdraai

Beeld zegt soms meer dan 1.000 woorden. Zeker als het om producten gaat. Mooie foto’s maken hongerig en nodigen uit om naar de winkel te komen. Culinair fotograaf Kyonne Leyser liet de bakkers zien hoe zij snel en eenvoudig goeie foto’s kunnen maken met een mobiele telefoon en welke apps ze het beste kunnen gebruiken om deze foto’s te bewerken. Na een stukje theorie konden de bakkers zelf aan de slag met hun telefoon onder het motto ‘al doende leert men’.

Iedere medewerker is uniek

Waarom moet men de ene medewerker alles voorzeggen en heeft de ander aan een paar woorden genoeg? Hoe krijg je al je medewerkers op het juiste niveau en hoe kan men corrigeren zonder ruzie te krijgen? Tijdens de workshop ‘Coaching’ werden deze vragen beantwoord. Met behulp van rollenspellen gaf Dick Otter van Lefconsult inzicht in de vier type medewerkers en leerden de aanwezige bakkers hoe zij met de verschillende types moeten omgaan in specifieke situaties. Het geven van de juiste feedback is hierbij van groot belang.

Reageer op dit artikel