nieuws

IBA 2018 blinkt uit in virtuele concepten en technieken – highlights in beeld

Nieuws 774

Nieuwe bak-, vak- en verkooptechnieken die beantwoorden aan moderne eetgewoontes worden op de IBA 2018 meer dan eens getoond in virtuele presentaties en conceptmatig denken. ’s Werelds toonaangevende vakbeurs voor bakkerij, hotellerie, zoetwaren- en snackindustrie laat het morgen – 20 septemer – nog zien.

IBA 2018 blinkt uit in virtuele concepten en technieken – highlights in beeld
Virtual Bakery Tours in Hall B3: Bezoekers krijgen via VR-bril inzicht in internationale succesvolle bakkerijen. Foto’s: IBA

De IBA in Müchen, die bakkers, banketbakkers, cateraars en besluitvormers uit de industrie uit alle continenten samenbrengt, biedt oplossingen voor de uitdagingen die voor ons liggen. In 2018 presenteren maar liefst 1.375 exposanten de nieuwste innovaties in de branche: van productietechnologie tot grondstoffen, van voedingstrends tot bedrijfsconcepten, winkelinrichting en consumentenbenadering.

De voedingssector is constant in beweging door veranderde eetgewoonten en consumentenwensen,  toenemende mobiliteit van de bevolking, nieuwe verkoopconcepten en een hang naar speciale, individuele en hoogwaardige producten. De bakkerijsector kan en mag daar niet bij achterblijven. Al enige jaren is te zien dat bakkerij en horeca elkaar naderen, ingrediënten en technieken zijn in beide sectoren toepasbaar zijn, er is kruisbestuiving. Gezamenlijk heeft de voedingsindustrie de vraag van de consument te beantwoorden en bij te blijven bij wereldse vraagstukken over milieu en voedselverdeling.

Highlights op de IBA 2018 in vogelvlucht (tekst gaat verder onder de video)

Digitalisering en automatisering

De wereld van de voeding verandert ook mede als gevolg van digitalisering en automatisering. Daarin blinkt IBA 2018 uit: virtuele presentaties duiken in vele stands op, zelfs een zestal bakkerijen van over de hele wereld zijn virtueel te bezoeken: gaat u maar zitten en zet de bril op, de reis gaat naar San Francisco bijvoorbeeld.

Toeleverende bedrijven in de bakkerijsector doen eveneens hun best virtueel indruk te maken – de beleving te verhogen, maar dat is het niet alleen: de virtuele visualisaties maken beeldend helder wat een nieuwe techniek behelst. Bij Kaak bijvoorbeeld. En diens Zwitserse evenknie Rondo, de wereldwijde leverancier van deegverwerkingsapparatuur, die dit jaar 70 jaar bestaat.

Oerdegelijke vaktechniek is ook te zien. Op de beurs laten bakkers en banketbakkers met demonstraties zien hoe ze hun klanten kunnen inspireren en hoe ze van plan zijn om hun bedrijven in de toekomst met succes verder te leiden. Een belangrijke factor daarbij is digitalisering, wat nieuwe mogelijkheden biedt voor bakkers en banketbakkers. Grondstoffen en ingrediënten kunnen automatisch worden gewogen, machines of ovens worden automatisch geladen en gereinigd. Werknemers in de bakkerij kunnen zich daardoor concentreren op niets dan het essentiële: bakken. Digitale systemen helpen daarnaast om klanten te plannen of te informeren door goederen te sorteren op allergenen en de gebruikte ingrediënten weer te geven.

Live-teller op de website

Daarnaast is de zogenaamde ‘live-teller’ een model dat populair zou kunnen worden. Klanten kunnen op de website van de bakkerij zien hoeveel croissants, gebakjes of cakejes er nog steeds zijn. Op deze manier weet de klant of hij zich moet haasten of dat hij al te laat is. ‘Click & Collect’-systemen, waar klanten hun goederen online bestellen en bij de winkel afhalen, kunnen de planning vergemakkelijken.

Een andere boeiende ontwikkeling op de toekomst is ‘op maat gemaakt brood’. Dit zorgt ervoor dat klanten hun eigen brood met hun gewenste ingrediënten online samenstellen en het vervolgens laten bakken door de bakker.

Wicked Cricket

De vraag van de consument, zoals voor speciale, gezonde of duurzame producten, is een andere factor die van invloed is op de sector. Tarwe wordt geconfronteerd met toenemende concurrentie, niet alleen van spelt of rogge, maar ook van originele granen zoals eenkoren of emmer. Er zijn ook exotische concepten te vinden zoals die van de startup ‘Wicked Cricket’ in München, die binnenkort insecten op het menu wil hebben als grondstof voor gebakken waren.

Tijdens de IBA Cup 2018 viel eveneens op dat diverse landen specifieke, veelal streekgebonden maar voor Nederland exotische, ingrediënten gebruikten. Peru, Rusland (Siberische bes), Japan en Korea – ook op productniveau ontmoeten culturen en bakkers elkaar. Het combineren en mengen van ingrediënten en smaken die voorheen niet samen werden gebruikt, is een opkomende trend evenals de vraag naar veganistische producten.

2D en 3D-ontwikkelingen

En natuurlijk zijn er de technische ontwikkelingen die het werk van de bakker en banketbakker beïnvloeden.  Een prominent voorbeeld zijn 3D-printers voor de voedingsmiddelenindustrie. Directeur Pascal de Grood van de Nederlandse leverancier Foodjet van  denkt daar wel voorzichtig over na, maar houdt het vooralsnog bij 2D-printing+. Het behoorlijk aan de weg timmerende bedrijf kan met de nieuwste applicaties diverse vloeistoffen en vullingen met precisie printen voor bijvoorbeeld pizzabodems en koekjes, en de tijgerpap voor vloerbrood.

Foto's

Reageer op dit artikel