nieuws

Food grootste groeier in online bestedingen

Nieuws 285

De online besteding in de categorie food is in de eerste helft van dit jaar met 39 procent toegenomen. Daarmee is het al drie periodes op rij de categorie die het hardst groeit van alle branches.

Food grootste groeier in online bestedingen
Foto: ANP

In totaal werd er tot 1 juli dit jaar voor €11,83 miljard online uitgegeven door Nederlandse consumenten. Dit bedrag wordt verdeeld over in totaal 105,60 miljoen online aankopen. Dat blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, een continu-onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. De uitvoering ervan ligt in handen van GfK, in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL. In heel 2018 worden naar verwachting 230 miljoen online aankopen (+14 procent) gedaan voor een totaalbedrag van circa € 25 miljard (+11 procent).

‘Online food krijgt echt voet aan de grond’

Food groeit veruit het hardst. Danny van den Burg van GfK: ‘De categorie Food/Nearfood is nu al voor het derde opeenvolgende kwartaal de grootste groeier in termen van online bestedingen. Dit reflecteert met wat we zien in de markt: daar waar het online bestellen en vaak ook laten bezorgen van boodschappen een aantal jaren geleden nog in de kinderschoenen stond, krijgt online nu echt voet aan de grond.’

14 procent groei in bestedingen

Van de €11,83 miljard aan totale online consumentenbestedingen is €6,75 miljard uitgegeven aan de aankoop van producten, zoals elektronica, kleding en speelgoed. Deze bestedingen zijn met 14 procent gegroeid ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De overige €5,08 miljard is besteed aan de online aankoop van diensten, zoals pakketreizen, vliegtickets en verzekeringen. Dit is een stijging van 7 procent ten opzichte van het eerste half jaar van 2017.

Steeds meer online gekocht

Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: ‘Net als vorig jaar kent de Nederlandse detailhandel ook in 2018 weer een sterk eerste half jaar; het CBS meldt een groei van 3,8 procent in de eerste zes maanden van dit jaar. Als we de bestedingen aan online gekochte producten afzetten tegen de totale consumptieve bestedingen aan detailhandelsgoederen van €66,2 miljard in de eerste zes maanden van 2018 (bron: CBS), dan bedraagt het online aandeel van €6,75 miljard aan productverkopen inmiddels 10,2 procent, tegenover 9,2 procent in HY1 2017.’

Belang smartphone in online aankopen blijft toenemen

De rol van de smartphone voor online kopers neemt zienderogen toe: inmiddels verloopt 12 procent van alle online bestedingen al via een smartphone. Als gevolg is het aandeel van laptops en desktops sinds 2016 teruggelopen van 82 procent tot 73 procent. Danny van den Burg, GfK: ‘Deze ontwikkeling strookt met wat wij ook zien gebeuren in andere markten: shoppen gebeurt steeds vaker via diverse kanalen en devices en ook vindt de aankoop zelf (de ‘checkout’) vaker plaats via de smartphone. Dit komt mede omdat de mobiele betaalopties steeds gebruiksvriendelijker en veiliger worden, wat het online shopgemak ten goede komt.’

Reageer op dit artikel