nieuws

NBC in stelling tegen onjuiste berichtgeving volkoren

Nieuws 2561

Het Nederlands Bakkerij Centrum doet er alles aan om onjuiste berichtgeving over volkoren tegen te gaan, die alle landelijke media vandaag hebben overgenomen van het ANP. In het bericht wordt dit brood onterecht als voorbeeld genoemd van een product waarbij de term volkoren onterecht op de verpakking zou staan. Voor de Nederlandse markt klopt dit niet.

NBC in stelling tegen onjuiste berichtgeving volkoren
Door het oorspronkelijk bericht dat door het ANP is verspreid, wordt de consument op het verkeerde been gezet. Het onjuiste bericht is schadelijk voor het imago van brood, aldus NBC

Vanochtend publiceerde het ANP (Algemeen Nederlands Persbureau) een bericht over misleiding van voedselfabrikanten. De Europese consumentenbelangenorganisatie BEUC wil snel verandering en aanvullende regelgeving zien op dit vlak. In het bericht van ANP is volkorenbrood als voorbeeld genoemd van een product waarbij er volkoren op de verpakking staat, maar het niet zou zijn.

Voor de Nederlandse markt gaat dit voorbeeld niet op, aldus woordvoerder David de Bruijn van het NBC. ‘Het bericht is zeer schadelijk voor het imago van brood en de bakkerijsector. Het bericht van ANP is overgenomen door alle grote landelijke media.’

RTL, Telegraaf en Nu.nl passen bericht aan

Inmiddels heeft het NBC het ANP gesproken en is het bericht door het persbureau aangepast. ‘Ook hebben wij de redacties van RTL, Telegraaf, NU.nl en NOS gesproken. De berichten van de eerste 3 zijn aangepast’, aldus De Bruijn.

Van de NOS hoopt hij snel reactie te krijgen. Omdat het bericht ook via andere kanalen – zoals de Consumentenbond, BNNVARA Kassa en de politiek (Tjeerd de Groot van D66) – wordt opgepakt, is NBC nu met al deze partijen in contact aan het treden om het misverstand tegen te gaan.

NBC blijft monitoren waar dit bericht nog meer geplaatst wordt om zo nodig actie te ondernemen.

Oorspronkelijke tekst

In het oorspronkelijke artikel, zoals dat nu nog te vinden is op de site van Welingelichte kringen – waarmee NBC ook in contact is getreden – staat deze tekst, met de gewraakte zinsnede over volkorenbrood:

Pak misleidende info op voeding Europees aan

‘De Europese industrie geeft op verscheidene producten informatie die veel verbloemt over de feitelijke kwaliteit of inhoud van de voeding of drank. Termen als ‘ambachtelijk’ zetten consumenten op het verkeerde been evenals plaatjes van fruit op producten waar bijna geen fruit in zit of de vermelding ‘volkoren’ op brood met nauwelijks vezels erin. De Europese consumentenkoepel BEUC wil daarom dat er Europese regels komen.

BEUC heeft onderzoek van consumentenorganisaties in tien EU-landen geanalyseerd en gebundeld. Daaruit blijkt dat fabrikanten nogal eens ‘de waarheid oprekken’ over hun producten. ‘Het is opvallend dat bijvoorbeeld een ‘ananas- en kokosnootsapje’ in werkelijkheid nog niet voor een derde uit dit fruit bestaat’, aldus BEUC-directeur Monique Goyens. Er wordt ook gretig gebruik gemaakt van concentraten, smaakmakers of puree in koekjes of yoghurt die volgens de verpakking boordevol gezond fruit zitten.

Om consumenten eerlijkere informatie te bieden, stelt BEUC voor dat het percentage fruit op het etiket wordt vermeld. Ook wil BEUC dat er minimumeisen voor de hoeveelheid volkorengranen komen om brood, koekjes of pasta een volkorenproduct te mogen noemen. De organisatie adviseert tevens om Europese definities op te stellen voor termen als ‘traditioneel’, ‘ambachtelijk’ en ‘natuurlijk’.

In 2013 voerde de Consumentenbond al eens in Nederland campagne tegen misleidende etiketten. Die leverde weinig gedragsverandering bij fabrikanten op. Uit enquêtes blijkt dat 85 procent van de Nederlandse en 84 procent van de Duitse consumenten informatie op voeding en drankjes niet vertrouwt. ‘Dit rapport bewijst dat ze daar goede redenen voor hebben’, stelt BEUC.’

 

Reageer op dit artikel