nieuws

Amsterdam Food Pitch roept twee winnaars uit in bakkerijsector

Nieuws 686

Mama Madina’s glutenvrij zuurdesembrood en Dough-to-go zijn uitgeroepen tot ‘Lekkerste product van 2018’ van de Amsterdam Food Pitch. De makers ontvangen een geldbedrag van €1.500, hun producten worden gepresenteerd tijdens de Horecava 2019.

Amsterdam Food Pitch roept twee winnaars uit in bakkerijsector
Dit jaar zijn er maar liefst twee winnaars van de Amsterdam Food Pitch die beiden €1.500 ontvangen en professionele begeleiding. Foto: Amsterdam Food Pitch

De producten van de winnaars van de Amsterdam Food Pitch liggen binnenkort in de schappen bij De Kweker, de Amsterdamse groothandel voor professionals in food. Dit jaar scoorden maar liefst twee winnaars de felbegeerde titel van ‘Lekkerste product van 2018’.

Behalve een presentatie op de Horecava 2019 krijgen Mama Madina’s glutenvrij zuurdesembrood van Madina Mamedova en het ambachtelijke deeg Dough-to-go van Meike Schaling  ondersteuning bij de ontwikkeling, branding en lancering van het product. Dat gebeurt door verschillende adviesbureaus, waaronder PR- & marketingbureau MissPublicity, ontwerpbureau Dedato en community platform Amsterdam Made.

Consument blij maken

De producten zijn ontwikkeld met als doel de horeca én de consument blij te maken. ‘Deze producten vullen een gat in de markt op. Ze maken het voor de horeca een stuk gemakkelijker en zijn daarnaast ook nog eens ontzettend lekker’, aldus de jury. De prijs voor het Meest Duurzame Product werd uitgereikt aan de Bokken Bouillon van Annelies Hermsen. Het niveau lag heel hoog, iets dat juryvoorzitter en directeur van De Kweker Gert Blaauw benadrukte nadat de winnaars bekend waren gemaakt. Hij drukte de overige finalisten op het hart vooral door te gaan. ‘We gaan zeker ook met jullie verder praten!’

Amsterdam Food Pitch

Amsterdam Food Pitch is een verkiezing op initiatief van horecagroothandel De Kweker voor (hobby)koks, foodies, lekkerbekken en smulpapen die ervan dromen om hun food product professioneel onder de aandacht en op de markt te brengen.

De Kweker maakt zich al 50 jaar sterk voor innovatieve producten van startende producenten. Om dit jubileum te vieren, boden ze deelnemers van Amsterdam Food Pitch de kans om hun product ook daadwerkelijk in productie te nemen. Na een intense voorronde met meer dan 80 deelnemers, gingen er tien finalisten door naar de finale op 25 juni 2018. Zij presenteerden hun product aan de jury in de zelfbedieningsvestiging van De Kweker in Amsterdam onder toeziend oog van pers, familie en vrienden.

Kort juryberaad was voldoende

Na een kort maar intensief juryberaad werd besloten om twee hoofdprijzen uit te reiken. Publiekswinnaar Madina Mamedova met Mama Madina’s glutenvrij zuurdesembrood springt volgens de jury in een gat in de markt. Een oplossing voor de horeca die hiermee kan inspelen op de toenemende vraag naar glutenvrij brood zonder in te leveren op kwaliteit. Het brood is leverbaar in verschillende varianten en wordt gemaakt van onder andere maismeel, rijstmeel, boekweitmeel en maïzena.

Madina heeft zelf een glutenallergie en was op zoek naar een smakelijke zuurdesembrood dat niet zo zwaar is als de meeste glutenvrije broden. En dat is haar volgens de jury uitstekend gelukt.

Patissier Meike Schaling scoorde met haar Dough-to-go eveneens de titel van ‘Lekkerste product van 2018. Dit ambachtelijke deeg is gekoeld, kant-en-klaar, geportioneerd en een maand houdbaar. Het wordt geleverd in verschillende soorten, zoals chocolate chip cookie, oatmeal, speculaas, zandkoekjes, kruidnootjesdeeg en gingerbread. Het deeg hoeft alleen in de oven te worden gezet en binnen enkele minuten staat een ambachtelijk vers koekje op tafel. ‘Dit product biedt ook voor de kleine horecaondernemers de mogelijkheid om gedurende de hele dag verse koekjes te kunnen serveren. Gemak en ook nog eens ontzettend lekker’, aldus een enthousiaste jury.

Meest Duurzame Product

Fooddesigner Annelies Hermsen kijkt met andere ogen naar de wereld van eten en drinken en komt op voor de bok. Haar Bokken Bouillon won de prijs van ‘Meest Duurzame Product’. Deze krachtige bouillon speelt in op de bone broth-trend én wordt gemaakt van de botten van bokjes, waarvan we het vlees ook steeds vaker terugzien in restaurants. ‘Een prachtig initiatief om met een relatief ondergewaardeerd product iets smakelijks te maken. Heel erg lekker en heel duurzaam’, roemt de jury.`

De vakjury

In de vakjury zaten Gert Blaauw algemeen directeur De Kweker en juryvoorzitter, mevrouw Hamersma eigenaar van kookboekwinkel Mevrouw Hamersma, foodtrendwatcher Marjan Ippel van Talkin’ Food, lifestyle editor Maartje Diepstraten van Barts Boekje en vooraanstaande chef-kok Tjitze van der Dam, chef van restaurants Persijn en Juniper & Kin in Hotel QO Amsterdam.

Reageer op dit artikel