nieuws

AD stopt met bekritiseerde jaarlijkse Oliebollentest

Nieuws 812

AD stopt met bekritiseerde jaarlijkse Oliebollentest
Het team van Bakkerij Klootwijk, die eind 2017 de AD Oliebollentest won. Als laatste, blijkt nu. Foto: Bakkerij Klootwijk

Het AD stopt met de jaarlijkse Oliebollentest, en ook de Friettest en de Haringtest keren niet meer terug. Dat heeft hoofdredacteur Hans Nijenhuis vrijdag in een brief op de website van het landelijke dagblad bekendgemaakt.

Zowel de Haringtest als de Oliebollentest werd in 2017 onderwerp van kritiek. ‘Bij de Haringtest zouden onze keurmeesters niet objectief zijn, de begeleidende tekst bij hun oordelen soms onnodig grievend. Bij de Oliebollentest wisten de bakkers die zichzelf voor de test opgaven, wel van tevoren dat de keurmeesters zouden langskomen, de anderen niet. En ook daar waren onze woorden over de bakkers die onderaan eindigden, snoeihard’, schrijft Hans Nijenhuis op de website van het AD.

‘Niet om te kwetsen’

‘Nu het haringseizoen er weer aan komt, rijst de vraag of de AD Haringtest ook weer terugkeert. Nee, die keert niet terug. We hebben besloten niet door te gaan met onze nationale smaaktests. Over smaak valt namelijk, zo bleek vorig jaar, wel degelijk te twisten’, aldus de hoofdredacteur in zijn brief. ‘Te veel wat ons betreft. Wij testen en vergelijken om u te helpen de beste producten te vinden, niet om middenstanders te kwetsen.’

Officiële klacht

De ernstigste beschuldigingen betroffen volgens Nijenhuis de Haringtest. ‘Die repten van gebrek aan objectiviteit en zelfs belangenverstrengeling bij onze keurmeesters. Een onderzoeker van de Universiteit van Tilburg, Ben Vollaard, ging hierin het verst. Hij heeft geen bewijs geleverd en AD heeft besloten tegen Vollaard een officiële klacht in te dienen bij de Commissie Wetenschappelijke Integriteit van de universiteit. Onze klacht: hij baseerde zijn onderzoek deels op foutieve gegevens en berekeningen.’

Leedvermaak

De hoofdredacteur steekt ook de hand in eigen boezem: ‘Wat betreft die grievende teksten bij de oordelen: daar hebben de critici gelijk. Ook wij vonden bij nader inzien dat we die beter anders hadden kunnen formuleren. Scherpe recensies kunnen misschien amusant zijn, maar zoals ik in december al in de krant schreef: leedvermaak is geen vermaak.’

Andere tests en vergelijkingen

Nijenhuis voegt eraan toe dat het landelijke dagblad ‘andere tests en vergelijkingen volop blijft doen’. De afgelopen dagen presenteerde het AD de jaarlijkse Misdaadmeter, die gebaseerd is op cijfers van de politie. De hoofdredacteur: ‘Woensdag vergeleken we negen snoerloze grasmaaiers, met de namen en functies van de leden van het testpanel erbij. Zo’n producttest doen we inmiddels wekelijks. Komend najaar gaan we het aantal tests verder uitbreiden. Maar wel op een manier die bij het AD past: transparant, het glas half vol, op zoek naar de beste producten voor u.’

Reageer op dit artikel