nieuws

EU financiert campagne ‘Brood. Goed verhaal’

Nieuws 4167

EU financiert campagne ‘Brood. Goed verhaal’

De campagne ‘Brood. Goed verhaal.’ moet de broodconsumptie in Nederland en België stabiliseren. Dat gebeurt met Europees geld. Zojuist is in Breda de campagne afgetrapt.

De ode-aan brood-campagne Brood. Goed verhaal. gaat eind maart voor de consument van start. In totaal wordt hiervoor €6,75 miljoen uitgetrokken gedurende drie jaar. Dit budget wordt medegefinancierd door de branches in België en Nederland, terwijl Europa in totaal €5,4 miljoen euro subsidieert. De EU vindt het van belang dat brood een beter imago krijgt en de daling van de broodconsumptie een halt wordt toegeroepen.

Ode aan brood

De campagne brengt letterlijk een ode aan brood, zodat de consument brood weer als een waardevol en volwaardig product gaat zien en niet als iets vanzelfsprekends. Voor de branche is dit een unieke situatie. Niet eerder is sectorbreed en internationaal op deze manier samengewerkt. ‘Dat smaakt naar meer’, zegt projectleider Nederland-België Zsuzsan Proos, werkzaam bij het NBC dat de EU-subsidie samen met zijn Belgische evenknie Instituut Brood & Gezondheid binnenhaalde.

Met humor wist secretaris-generaal Kathoe Wagemans van Brood en Gezondheid de vele verschillen tussen de Nederlandse directheid en de Belgische tussen-de-regels-cultuur uit te leggen in Breda. ‘Als de Nederlanders ‘ja-maar’ zeggen, bedoelen ze ja; de Belgen bedoelen dan nee. Maar tegen deze campagne zeggen beide culturen volmondig ja.’

Kathou Wagemans is secretaris-generaal bij het Belgische NBC, Brood & Gezondheid. De komende 3 jaar trekken beide organisaties intensief met elkaar op.

Eén front tegen daling broodconsumptie

De intensieve samenwerking voor deze brede communicatiecampagne tussen België en Nederland is het tweede bijzondere aspect aan deze campagne. Beide landen, werkten al wel samen, maar vormen nu één front tegen de dalende broodconsumptie in Nederland en Belgie. Doel is om de broodconsumptie te stabiliseren en te voorkomen dat de daling doorzet. ‘De consument is grillig, maar we gaan er keihard voor’, aldus NBC-woordvoerder David de Bruijn.

Toon van de campagne

Daartoe moet de toon van de communicatie veranderen. Die toon wordt gevat in de promotiecampagne waar reclamebureau Alfred momenteel volop aan werkt. In maart moet deze klaar zijn, dan worden ook de landelijke media en miljoenen consumenten geïnformeerd via televisie, radio, websites, sociale media, tastings en evenementen. Consumenten moeten met de mediacampagne worden aangesproken op hun emotionele beleving van brood. Zoals Nebafa-directeur Marc Cuypers zei: ‘Ik word gelukkig van brood.

In Nederland verschijnen onder meer 280 tv-spots, en in België 330 radiospots. Dat heeft te maken met de landencultuur: Nederlanders kijken meer tv, bij Belgen is de radio favoriet.

Vijf kernwaarden


In de campagne staan vijf kernwaarden centraal, die de ode aan brood kracht bij moeten zetten. Dat zijn: fantastisch in eenvoud, smaakvol, voedzaam, veelzijdig en onderdeel van de rijke Europese eetcultuur. De campagne wordt via tal van media gelanceerd, maar ook via het vertrouwde Brood.net uitgerold.

Via de website Brood.net, die vorig jaar ruim 1,1 miljoen bezoekers trok, zal de consument transparante informatie krijgen over brood. Binnen de brede aanpak van de campagne worden ook de wetenschap en voedingskundigen als belangrijke doelgroepen meegenomen

Mogelijk verdere uitrol in Europa

‘Brood. Goed verhaal’ wordt gedurende drie jaar gemonitord door een onafhankelijk bureau. In die periode wordt getoetst of de campagne vruchten afwerpt en mogelijk verder in Europa kan worden uitgerold, of voor andere landen als voorbeeld kan dienen.

Unieke samenwerking

In het project participeert een groot aantal organisaties. Namens Nederland zijn hierin de NVB, NBOV en Nebafa vertegenwoordigd. Vanuit België participeren FBGG (Federatie voor grote bakkerijbedrijven), Unifa (de vereniging van Belgische fabrikanten en importeurs van grondstoffen voor bakkerij, patisserie, chocolatiers en ijsbereiders), KVBM (De Koninklijke Vereniging der Belgische Maalders), Instituut Brood & Gezondheid VZW en Bakkers Vlaanderen. Nooit eerder werd er door zoveel partijen uit de branches samengewerkt om één doel te bereiken.

NBC en Brood & Gezondheid projectleiders

Het Nederlands Bakkerij Centrum en Instituut Brood & Gezondheid (IB&G) hebben namens ondergetekende partijen het plan ingediend bij de Europese Unie. Beide partijen zullen de komende drie jaar het project begeleiden.

 

Reageer op dit artikel