nieuws

‘De perfecte oliebol zit in collectief smaakgeheugen’

Nieuws 788

Op de door Koopmans Meel en het NBC georganiseerde NBC Oliebollen Experience kregen 100 bakkers uit het hele land nieuwe inzichten geserveerd in hoe de perfecte oliebol anno nu te bakken. De derde editie van deze Experience vond plaats op maandag 30 oktober.

‘De perfecte oliebol zit in collectief smaakgeheugen’
NBC Oliebollen Experience was groot succes.

‘Gebruik ingrediënten en technieken die passen bij het collectieve smaakgeheugen’. Dat is hét inzicht van Bob Cramwinckel van het Centrum voor Smaakonderzoek, dat al jaren de AD Oliebollentest uitvoert. Cramwinckel trapte de NBC Oliebollen Experience af met dit waardevolle inzicht. Het collectief smaakgeheugen is dat wat de consument verwácht, omdat deze smaak nou eenmaal bij een goede oliebol hoort. Elke afwijking hiervan door bijvoorbeeld het gebruik van smaak ondersteunende ingrediënten vergroot zelfs het gevaar op een teleurgestelde klant.

NBC Oliebollen Experience biedt waardevolle tips

Welke ingrediënten en werkwijze zorgen voor die herkenbare en kwalitatieve oliebol lieten de specialisten van Koopmans Meel en NBC zien in twee workshops. Zo kregen de deelnemers tips om hun oliebollen te keuren zodat ze verbeterpunten kunnen benoemen. Bijvoorbeeld ervoor te zorgen dat de oliebol niet te vet is, dat de vulling goed verdeeld is en waar ze op moeten letten bij de deegbereiding en het bakken.

Nieuw dit jaar was de ‘pop-up’ marktplaats waar de bakker nog meer inzichten kreeg, direct van leveranciers als Royal Steensma, Stolp, Vtech en Smilde Natura.

De Oliebollen Experience was zeer succesvol. Het overgrote deel van de deelnemers geeft aan ook volgend jaar weer deel te willen nemen.

Leestip: ‘Oliebollenrecept van Koopmans Meel’

Reageer op dit artikel