nieuws

‘Fipronil-ophef is pure chemofobie’

Nieuws 1974

Emeritus hoogleraar Frans van Knapen noemt de ophef rond fipronil in eieren ‘pure chemofobie’. Een voorbeeld van de draconische maatregelen die worden genomen als er zaken spelen met chemische stoffen in de hoofdrol.

‘Fipronil-ophef is pure chemofobie’

Van Knapen, emeritus hoogleraar Levensmiddelenhygiëne en Veterinaire Volksgezondheid aan de Faculteit der Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht, kan zich niets voorstellen bij de enorme ophef rond fipronil-eieren. ‘Fipronil is een stof die niet in levensmiddelen voor mag komen, dus moeten de eieren worden vernietigd en verantwoordelijken gestraft. Maar wordt je er ziek van? Nee, niet in deze doseringen’, zegt hij in een interview met AD.

Kopje keukenzout is dodelijk

Volgens de emeritus hoogleraar heeft de ophef met heel andere zaken van doen. ‘Pure chemofobie. Zodra we te maken krijgen met chemische stoffen komen er draconische maatregelen. Elke stof is potentieel schadelijk, het gaat om de dosis. Neem keukenzout. Als je daar een kopje mee vult en de inhoud opeet, ga je dood. Zo’n hoeveelheid kan je lichaam in principe niet kwijt. Dan droog je onherroepelijk uit. Toch staat keukenzout niet achter slot en grendel.’

Lees ook: Fipronil-affaire neemt grote vormen aan

Baas van NVWA heeft er geen verstand van

Hij kan zich dan ook erg boos maken over de uitspraken van de baas van voedselwaakhond NVWA, Freek van Zoeren, die in een uitzending van Nieuwsuur consumenten adviseerde om eieren maar even te laten staan. ‘Die man had er duidelijk geen verstand van’, zegt Van Knapen in het gesprek met AD. ‘Hij jaagt zo even een hele sector over de kling. En we kennen de effecten. In 2011 zou de e.colibacterie op Nederlandse komkommers zitten. In Duitsland gingen dertig mensen dood. De verkoop stortte in, vijf jaar later was die nog altijd niet op het oude niveau.’

Associatie rond Nederlandse eieren bekleeft

Dit gebeurde hoewel later bleek dat biologisch gekweekte taugé de bacterie bevatte. Het brengt Van Knapen tot een bredere conclusie. ‘Het gaat er niet meer om of een product écht schadelijk is, het gaat om de associatie. Nederlandse komkommers, daar was wat mee, denken mensen in de supermarkt. zo gaat het straks ook met Nederlandse eieren. We lopen achter hypes aan.’

Reageer op dit artikel