nieuws

Plus wint MVO-rapport voor derde keer op rij

Nieuws 43

Supermarktketen Plus krijgt van zijn klanten voor het derde jaar op rij het hoogste rapportcijfer voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Jan Linders blijft de nummer twee, terwijl Deen oprukt van de zevende naar de derde plaats.

Plus wint MVO-rapport voor derde keer op rij
Plus wint MVO-rapportage voor derde keer op rij. Foto: Plus

Eric Leebeek van Plus nam woensdagmorgen de bijbehorende oorkonde in ontvangst uit handen van research director Joop Holla van het bureau GfK dat het MVO-onderzoek jaarlijks uitvoert in opdracht van Foodmagazine.

Het juryrapport: ‘Vorig jaar werd Plus al een échte allrounder genoemd, omdat de keten in alle onderzochte thema’s in de top vijf stond. Dit jaar pakt de supermarkt voor alle onderdelen een podiumplaats. Voor vier van de zes thema’s behaalt de supermarkt zelfs de eerste plaats: gezondheid, klimaat, lokale betrokkenheid en medewerkers. Het is een Sven Kramer en Eric Heijden-achtige dominantie.’

Maatschappelijk verantwoord

Het onderzoek naar maatschappelijk verantwoord ondernemen gaat over het imago van supermarkten op het gebied van duurzaamheid en is gehouden onder bijna 6.000 consumenten. Op alle zes onderzochte criteria scoorde Plus hoge cijfers: klanten en maatschappij, gezondheid, duurzame handel, klimaat, lokale betrokkenheid en medewerkers.

Een belangrijk onderdeel volgens Leebeek is dat veel Plus-ondernemers een elektrische en hybride bezorgwagen hebben we ervoor zorgen ‘dat al onze 261 supermarkten klimaatneutraal zijn. Daar zijn we supertrots op. En we gaan door, want er zijn nog tal van verantwoorde stappen te zetten. In 2017 onder andere met veel aandacht voor biologisch.’

Plus ziet waardering stijgen

Plus krijgt van zijn klanten het rapportcijfer 7,58, wat een stijging betekent ten opzichte van een jaar eerder toen Plus als nummer één eindigde met een waardering van 7,45, meldt vakblad Distrifood. Jan Linders verbeterde zich ook van 7,40 naar 7,54, terwijl het rapportcijfer van Deen steeg van 7,21 naar 7,39. In het onderzoek zijn zestien supermarktketens meegenomen. Aldi krijgt met 6,65 de laagste waardering, al is dat een verbetering ten opzichte van een jaar eerder (6,59).

Hoogvliet daalt van drie naar negen

De vierde plaats in het onderzoek is voor Albert Heijn, terwijl Poiesz op de vijfde plaats uitkomt. De top tien wordt gecompleteerd door Jumbo, Emté, Vomar, Hoogvliet en Dekamarkt. Hoogvliet stond vorig jaar nog op het podium, maar komt nu niet verder dan de negende plaats.

Reageer op dit artikel