nieuws

NBC vraagt subsidie aan voor imagocampagne België en Nederland

Nieuws 31

Het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) heeft in opdracht van de Nederlandse en Belgische bakkerijbranches een plan opgesteld om het imago van brood een extra boost te geven. Op deze manier wordt brood in een positiever daglicht gesteld.

NBC vraagt subsidie aan voor imagocampagne België en Nederland
Foto: Anne Mieke Ravenshorst

Hiertoe is een Europese subsidieaanvraag voor 2017 tot en met 2019 gedaan. De uitgebreide campagne, die drie jaar zal duren, is afhankelijk van toekenning van deze subsidie. Dit najaar wordt bekend of die wordt toegekend.

Samenwerking

Nooit eerder is er op deze schaal samengewerkt tussen de Nederlandse en Belgische bakkerijbranche. De Nederlandse participanten zijn: NVB,  NBOV en NeBaFa. Vanuit België zijn de FGBB (Federatie van Grote Bakkerijen in België), Unifa (vereniging van Belgische fabrikanten en importeurs van grondstoffen voor bakkerij, patisserie, chocolatiers en ijsbereiders) en KVMB (Koninklijke Vereniging van Belgische Molenaars) betrokken. Recent heeft ook Bakkers Vlaanderen (ambachtelijke bakkerijen) aangegeven zich bij de aanvraag aan te willen sluiten.

Een goed verhaal

Het teruglopende broodvolume en een dalend broodimago vormen een gelijke problematiek in Nederland en België. Brood wordt door de consument voor lief genomen, meldt het NBC. Met het gezamenlijke plan worden consumenten verleidt om brood weer te gaan waarderen. De campagne richt zich op de ‘boodschappers’ in elk huishouden. Dat zijn grofweg mensen van 20 – 55 jaar, veelal vrouwen. De slogan luidt: ‘Brood. Een goed verhaal’.

In Nederland is het de bedoeling televisiecommercials in te zetten. In België hoofdzakelijk radiocommercials. Daarnaast zal in beide landen een uitgebreide online-campagne starten met video’s en inzet van sociale media. De campagne wordt ondersteund door www.brood.net in Nederland en www.broodengezondheid.be en de Franstalige variant hiervan: www.painetsante.be in België. Deze sites worden door het NBC beheerd.

Positieve kentering

Overigens kwam eerder deze week een positieve kentering in het nieuws kwam bij de NOS, waar Foodie Monique van Loon het succes van brood verklaart.

Storytelling

De NBOV, NBA en SAB zetten eerder dit jaar gezamenlijk in op storytelling om te stimuleren dat de bakker zichzelf en zijn producten beter voor het voetlicht brengt. Volgens de organisaties willen klanten echte verhalen horen, weten waar producten vandaan komen, hoe en waarom bakkers deze maken.

Reageer op dit artikel