nieuws

Franse Poult fuseert met Banketgroep

Nieuws 143

De Franse koekfabrikant Poult en de Nederlandse Banketgroep zijn gefuseerd. Dat meldt Qualium Investissement. Door deze fusie wordt de Poult en Banketgroep combinatie Europa’s grootste producent van private label koek en banket.

Franse Poult fuseert met Banketgroep
Het Franse Poult fuseert met de Nederlandse Banketgroep. Foto: Banketgroep

De nieuw gevormde Poult en Banketgroep combinatie biedt werk aan 1.200 mensen, genereert een omzet van € 300 miljoen en omvat elf fabrieken voor de productie van 100.000 ton koek en banket per jaar.

Marktleider

Banketgroep is de Europese marktleider in stroopwafels en verse eierwafels met een marktaandeel van 50 procent. Banketgroep, gevestigd in Tilburg, biedt werk aan 400 mensen, verdeeld over zes productielocaties. Banketgroep heeft een omzet van € 120 miljoen, waarvan 46 procent  uit Nederland en 54 procent uit de rest van Europa.

Poult, opgericht in 1883 en gevestigd in het Franse  Toulouse, is met een marktaandeel van 20 procent de op één na grootste Franse koekfabrikant. Daarnaast is het bedrijf  de grootste producent van private label koek en banket in Frankrijk met een marktaandeel van 35 procent.

Het brede productfolio van Poult bestaat uit onder meer koekjes, ontbijtbiscuits, taartjes en chocosticks. Daarnaast wordt het Michel & Augustin-koekjesassortiment geproduceerd. Het bedrijf heeft 800 mensen in dienst, vijf productievestigingen en een omzet van € 180 miljoen, waarvan meer dan 15 procent uit export.

Sterke commerciële positie

‘De fusie tussen Poult en Banketgroep zal onze groei versnellen en onze internationale ontwikkeling, met name in de Zuid-Europese landen, versterken. Het past naadloos in onze Europese groeiambitie’, aldus Banketgroep CEO Kees Krikke.

Volgens Mehdi Berrada, CEO van Poult wordt na de fusie voortgebouwd op de eigen bedrijfsculturen en lokale activiteiten die ten grondslag liggen aan het succes van beide ondernemingen. ‘De combinatie van beide bedrijven levert cross-sell synergie vanwege de sterke commerciële posities en het uitgebreide portfolio van innovatieve producten.’

Reageer op dit artikel