blog

Je kunt beter brood hebben dan goud

Mensenwerk 1246

‘We zijn open vanaf zeven uur.’ Elke keer als ik langs de lokale bakker fiets, lees ik deze boodschap op een krijtbord. Telkens neem ik me voor de winkel binnen te stappen en een gesprek met de bakker hierover te beginnen.

Je kunt beter brood hebben dan goud

Allereerst maak ik een compliment, omdat het een handgeschreven tekst is. Dat is lekker persoonlijk. Daarna vraag ik wat ze met deze tekst willen communiceren. Het roept vragen op zoals: ‘Kan ik hier ontbijten?’ Als bonustip raad ik aan om watervaste stift te gebruiken. De tekst is namelijk vaak door de regen doorgelopen en dat ziet er slordig uit. Tot slot adviseer ik een pakkende tekst, want nu klinkt het als een dienstmededeling van de spoorwegen. ‘Open vanaf zeven uur voor ovenvers brood’, zou ik zeggen.

Natuurlijk heb ik makkelijk praten: ik ben tekstschrijver. Mijn specialiteit zijn vlotte en smaakmakende teksten. Zo help ik ondernemers in de food- en horecasector met hun teksten voor bijvoorbeeld menukaarten en krijtborden. Ik heb er zelfs een inspiratieboek vol tips over geschreven dat deze maand verschijnt met de titel ‘Wat maak je me nu?!’.

Mijn belangrijkste tip: vertel jouw verhaal. Wat maakt jouw bakkerszaak bijzonder? Met welke broodsoorten of banket onderscheid jij je? Maak je verhaal persoonlijk. Schrijf het op zoals je het zou vertellen aan klanten als ze voor je toonbank staan. Mensen kopen graag bij mensen, en niet bij bedrijven.

Hoe bedenk je die teksten voor jouw verhaal? Steek de koppen bij elkaar als team. De kreten die ter tafel komen, kun je gebruiken op bijvoorbeeld krijtborden. Werk je met een bepaalde actiedag? Laat het je klant weten. Bijvoorbeeld: ‘Woensdag warme worstenbroodjesdag’.

Luister ook goed naar vragen van je klanten. Als ze verbaasd zijn, omdat ze horen dat je ontbijt- of lunchpakketjes voor ‘on the go’ (onderweg) verkoopt, moet je daar zeker over communiceren. ‘Wist je dat… we ook een kersvers ontbijt voor onderweg verkopen?’ werkt verhelderend.

Een mooi voorbeeld kwam ik tegen bij een bakker die een bijzondere speculaas als specialiteit had. Daar pakte hij goed mee uit met teksten op de verpakking, waarin hij vertelde hoe het recept van de lekkernij was ontstaan. Verder gebruikte hij woorden als ‘Lekker brokken maken’ en ‘Wereldberoemd uit Raalte’. Dat heeft stopkracht en maakt je nieuwsgierig.

Zeker als je op een punt zit waar veel passanten zijn, werken teksten op krijtborden of op winkelruiten. Gebruik de wachttijd van de klant in de zaak en trakteer hem op een leuke muurquote. Voeg vooral humor toe. Zoals deze die ik las op de muur bij een kampioensbakker: ‘Ik verdien goed mijn brood. Ik verdien zelfs zó veel brood, dat ik er een deel van zou kunnen beleggen.’

Of wat dacht je van dit Finse gezegde: ‘Je kunt beter brood hebben dan goud.’

Reageer op dit artikel