blog

Luister, hoor je dat? Het is een klant!

Mensenwerk 415

Ik: Ik ben geïnteresseerd in de wasmachine uit jullie advertentie.
Verkoper: Meneer, dat is een goede keuze!

Luister, hoor je dat? Het is een klant!

Ik: Hij is bij jullie wel een stuk duurder dan via internet, maar ik zag dat jullie nu een actie hebben?
Verkoper: Dat klopt, als u de bon invult en opstuurt, ontvangt u achteraf korting.
Ik: Dat is mooi, dan komt het een beetje in de richting van de prijs op internet. Ik ben trouwens ook op zoek naar een goede droger en naar een wasmachine voor onze zoon.
Verkoper: Houd u er rekening mee dat bezorgkosten niet gratis zijn bij ons? Die komen op €25.
Ik, verrast: O? Dat stond niet in de advertentie?
Verkoper: Dat is standaard bij ons. Staat in de kleine lettertjes.
Ik: Maar als ik drie apparaten bij u koop dan kunt u misschien wel iets regelen?
Verkoper: Nee meneer, daar kan ik niets aan doen.
Ik: Dus als ik nu twee wasmachines en een droger bij u koop voor een hoger bedrag dan bij uw concurrent, dan rekent u daar bovenop nog €25 aan bezorgkosten?
Verkoper: Klopt helemaal, meneer!

Plaats van handeling: een witgoedzaak bij ons in de buurt. Je voelt hem misschien al aankomen: ik ben niet tot aankoop overgegaan, terwijl ik echt binnenstapte met het doel om te kopen. En wat misschien nog wel erger is, ik ben tot op de dag van vandaag niet in deze winkel teruggeweest. Die avond ging ik naar de website van Coolblue. In een paar muisklikken bestelde ik de apparaten voor een scherpe prijs. De volgende dag werden ze bezorgd – gratis. Ik was er blij mee, maar was eerlijk gezegd ook teleurgesteld. Ik was bewust naar de winkel in mijn dorp gestapt, omdat de plaatselijke middenstand mijn sympathie heeft. Tijdens het gesprek had ik duidelijke signalen afgegeven: dat ik hen de deal gunde, het niet erg vond daarvoor wat meer te betalen, maar dat ik het fijn zou vinden als ze me een beetje tegemoet zouden komen.

Natuurlijk weet ik dat het voor de plaatselijke middenstand in deze tijd hartstikke moeilijk is, maar dat is in mijn ogen juist reden om een stapje extra te doen. Elke klant die de moeite neemt om naar jouw winkel te komen heeft daar een reden voor. Achterhaal die reden en je weet wat de klant nodig heeft om tot aankoop over te gaan. Wat je daarvoor moet doen? Simpel: luisteren. Écht luisteren. Zo kun je er als ondernemer voor zorgen dat de klant de deur uitgaat met een deal waar jullie allebei blij van worden.

Reageer op dit artikel