blog

Beste Eva, brood is géén gif!

Mensenwerk 1158

Met gekromde tenen zat ik voor de televisie. Misschien hebben jullie het ook gezien: Teun van de Keuken van het televisieprogramma Keuringsdienst van Waarde was bij Eva Jinek om over brood te praten.

Beste Eva, brood is géén gif!

Met pijn in mijn hart heb ik het fragment uitgezeten. Het product waar wij zo trots op zijn, waar we ons hart en onze ziel in leggen en waarmee we bijna heel Nederland dagelijks voeden, werd weggezet als rommel. Wie zichzelf wil pijnigen: je kunt het stukje terugkijken op internet. Toegegeven, Teun probeert er nog wat nuance in te brengen, maar ver komt hij niet. Het raakt me diep wanneer een gerespecteerde presentatrice als Eva Jinek op landelijke televisie dingen roept zonder precies te weten waarover ze het heeft.

Natuurlijk is er verschil tussen brood van volkorenmeel en brood gemaakt met bloem. Maar dat wil niet zeggen dat je, zodra er bloem wordt gebruikt, kunt gaan strooien met woorden als ‘gif’. Of zeggen dat ‘bakkers alleen maar geld uit de zakken van de consument willen kloppen’. En dat terwijl er tienduizenden mensen naar dit programma kijken. Mensen die misschien gaan denken dat er een kern van waarheid in haar woorden schuilt.

De hetze tegen brood, één van Nederlands oudste en meest traditionele producten, is al een aantal jaren aan de gang. Wij bakkers krijgen niet zo’n groot podium als bij Jinek. Maar dat betekent niet dat we machteloos moeten achteroverleunen. Elke bakker heeft zijn of haar eigen, unieke podium: de bakkerswinkel. Elke dag weer. Ik zou zeggen: pak dat podium. Neem je verantwoording en wees open, eerlijk en transparant. Vertel wat er in je brood zit en waarom. Geef uitleg op de website, praat met klanten, zorg dat de winkelverkopers precies weten wat er in elk product zit, publiceer informatie op flatscreens in de winkel, maak voor elk product een ingrediëntenlijst toegankelijk, organiseer informatieavonden voor klanten met speciale dieetwensen (denk aan veganisten of mensen die gluten- of lactosevrij eten) en schakel je leveranciers in; die kunnen daar vaak goed bij helpen.

De eigen bakkerij is een nog veel mooier en directer podium dan een landelijk televisieprogramma. En Eva? Die daag ik uit om eens een dag mee te lopen met één van de gepassioneerde ambachtelijke bakkers die Nederland rijk is. Ik ben ervan overtuigd dat ze aan het einde van die dag een andere kijk op ons mooie product én op de hardwerkende
bakker heeft.

Reageer op dit artikel