blog

Focus op de medewerker

Mensenwerk 92

Focus op de medewerker

Bij welk bedrijf zou je het liefst willen werken? Deze vraag stelt het Amerikaanse zakenblad Forbes ieder jaar. Al jaren scoren de internetbedrijven het hoogst. Jong, innovatief en groeiend. Meest opvallende naam in de top-5 is Wegmans Food Market. Opmerkelijk, omdat het een supermarkt is. Deze ketens scoren nooit echt hoog op dergelijke lijstjes.

Het Food Service Instituut Nederland legt in het magazine FoodStrategy uit waarom Wegmans zo’n populaire werkgever is. Het antwoord is simpel: bij Wegmans staat niet de klant, maar de medewerkerstevredenheid voorop. Ceo Danny Wegman stelt: ‘Als mijn medewerkers met veel plezier en passie hun werk doen, dan komt die klanttevredenheid vanzelf.’

Ze doen het dan ook anders dan anderen. Zoals extreem veel delegeren (aan teams), medewerkers selecteren die een passie hebben voor lekker, gezond en verantwoord eten en de klant als gast behandelen. Er werken veel mensen uit de horeca.

Wegmans is een familiebedrijf dat als geen ander beleving weet neer te zetten. Eenderde van de vloeroppervlakte is gereserveerd voor horeca-activiteiten. Het bedrijf staat vooral bekend om z’n vriendelijke personeel. Dit is bewust een speerpunt. ‘Je kunt goede prachtige, grote winkels bouwen en de beste producten verkopen, maar als het personeel niet de juiste houding heeft, red je het niet. Dan is er geen beleving. Wij investeren veel tijd en geld in het ontwikkelen van ons personeel. Als je goed voor je mensen zorgt, dan zorgen je mensen goed voor je gasten’, aldus Wegman.

Resultaat is dat medewerkers zichzelf niet zien als radertjes in een groot klokwerk, maar als het middelpunt. Deze medewerkers begrijpen ook dat de klant hun salaris betaalt. En de klant merkt dat. Het bedrijf groeit en wint vele prijzen. Eigenlijk wordt het leven van de ondernemer zo eenvoudiger. Focus niet op de klant, focus op de medewerker.

Reageer op dit artikel