blog

Goede ideeën zijn er allang

Mensenwerk 30

‘Hoe kunnen we ervoor zorgen dat er tweemaal zoveel wordt verkocht in onze winkel?’ Deze opdracht geef ik het winkelpersoneel van Bakker Hilvers in Arnhem. Na een korte toelichting van de creatieve spelregels (alles mag!) gaan ze vol energie aan de slag. Tien minuten brainstormen om tot een plan te komen.

Goede ideeën zijn er allang

De meeste groepen komen met praktische en gangbare ideeën. Zoals meer actie, meer cadeautjes en meer vertellen. Simpele manieren voor extra verkoop. Prima.

Een groep gaat een stap verder: nieuwe klanten zoeken buiten de muren van de winkel. ‘We gaan de straat op. We gaan naar plaatsen waar mensen zijn. We presenteren onze producten aan scholen, markten, evenementen. En we nemen een foodtruck.’

Dit alles onder het motto: als de klant niet naar ons komt, dan gaan wij naar de klant toe. Een aantal enthousiastelingen die verder kijken dan de grootte van de winkelvloer. Out of the box. Super.
Ten slotte is er een groep die de mens centraal zet. In hun plan is géén ruimte voor knallende aanbiedingen, innovatieve producten of mooie verkooppraatjes. Zij hebben een hele ander idee: ‘We gaan meer aandacht geven aan vriendelijkheid, gezelligheid en uitstraling. En we gaan elkaar meer aanspreken op positief gedrag.’

Het motto van deze groep is: de klant komt voor jou! Ze willen ook als team af en toe samen uitgaan om meer op één lijn te komen. Een verkoopteam dat de oplossing gewoon bij zichzelf zoekt. Wat een kanjers.

Een avond vol goede ideeën. Uiteraard zal de omzet niet meteen verdubbelen, maar krijgt die wel een duwtje. Een mooie opbrengst voor Bakker Hilvers.

 

Het leuke is dat alle ideeën gewoon in het eigen team zitten. Bij de eigen mensen. De kunst is om het eruit te halen. Laat je erdoor verrassen. Dan ontdek je de groeibriljantjes, de toppertjes, de pareltjes. Want goede ideeën zijn er allang.

Reageer op dit artikel