blog

Blog: Broodnodige eerlijkheid

Mensenwerk 60

Blog: Broodnodige eerlijkheid

Maatschappelijk verantwoord ondernemen begint bij transparantie. Er wordt vaak ingewikkeld over gedaan, maar eigenlijk is het heel simpel. Het is zeggen wat je doet en doen wat je zegt.

Dit geldt voor de gehele organisatie, maar vandaag doe ik graag een oproep voor transparante b(r)oodschappen.

Heel wat jaren heb ik het geprobeerd aan vrienden, familie en verkoopmedewerkers uit te leggen dat ‘dubbeldonker meergranen’ vaak niet de gezondste keuze is maar soms ook weer wel… Na de eerste verbazing knikt men vaak begrijpend, maar echt beklijven doet het niet.

‘Hoe donkerder hoe gezonder’ is een sterk ezelsbruggetje waarvan de bakkerij-sector al jaren gebruik én misbruik maakt. Ook de term ‘meergranen’ belooft dikwijl meer dan wat men waarmaakt. Want zeg nou eerlijk: vindt u dat een brood met 95 procent tarwe(bloem!), een beetje roggemeel en een verdwaalde gerstenvlok de naam ‘meergranen’ eer aandoet? En dan heb ik het nog niet over de hoeveelheid ‘gebakken lucht’ in menig desem- of speltbrood.

Al dan niet bewust wordt er nog té vaak misbruik gemaakt van het goede vertrouwen van klanten. Door hen iets te verkopen wat niet is wat het lijkt. Hiermee staat de geloofwaardigheid van brood op de tocht. Zeker in een tijd waarin eerlijkheid over eten steeds belangrijker wordt. En het is zo overbodig! Met de basisingrediënten van brood valt eindeloos én gezond te combineren. Brood heeft geen kunst- en vliegwerk nodig om in de smaak te vallen. Een zacht wit bolletje, een lekkere plak Fries rogge, een rustiek Pain de Campagne of een stevige volkorenboterham, voor al deze broodsoorten is er een moment én een klant. Mijn hartstochelijke oproep is dus: zorg ervoor dat brood is wat het lijkt. Het mag er zijn!

Reageer op dit artikel